Ez év február 23-25. között tartotta az Oxyron fennálásának 15. évfordulóját. A német csapat több tagja is helyet kapna a C64-en a legendák panoptikumában, de emellett aktív korukban Amigán is népszerűek voltak. Igazából azért is megdöbbentő belegondolni ebbe, mert ők nem a Byterapers, Triad, vagy Fairlight féle első, de még csak nem is a Crest, Light, Censor Design által képviselt második generációhoz tartoztak, hisz relatív későn, 92-ben robbantak be a köztudatba. :)
Ez persze így nem fedi teljes mértékben a valóságot. A csapat magja 90-ben eredetileg TIF néven kezdett el működni, majd Gloomként már a későbbi Oxyronhoz hasonló felállásban dolgoztak. Ugyanakkor igazi ismertséget az hozott nekik, mikor egy újabb névváltás után, az inaktív tagoktól megszabadulva Oxyronként kezdtek el dolgozni. Persze önmagában a sok éves múlt mit sem ér, ha nincsenek mögötte eredmények. Nos esetükben ebben nincs hiány. A kezdeti években leginkább rendkívül nagyszámú release-eikről és a Coma Light sorozatról voltak ismertek. Aktivitásukat mi se mutatja jobban, hogy egy éves fennállásukat épp egy The Party 92-es győzelemmel ünnepelték, amit az említett sorozatuk 8. részével sikerült elérniük! :) Persze mindezt úgy, hogy nem csak egész sorszámú részek léteztek, és futtattak még más sorozatokat is (Out of Coma, Fantasia).
Az Oxyron mindig is legendás volt kiváló codereikről. Ezidőtájt főleg a TTS és Axis duó vitte hátán a csapatot. Rendkívül jól kiegészítették egymást, míg TTS a matematikai algoritmusok világában volt nagyon otthon, addig Axis elsősorban, de nem kizárólag a VIC regisztereiben rejlő képességekre koncentrált. Hatalmas névnek számított hiperaktív zenészük PRI, de jól szerepelt a toplistákon két kiváló (elsősorban font és logo) grafikusuk is Biz Kid és RRR. Persze ilyen aktivitás mellett még a legnagyobbak is képtelenek minden tekintetben tökéletes produkciókat letenni az asztalra, náluk ekkoriban a design szorult a háttérbe. Azután eljött a The Party 93, ami igen nagy csalódást hozott nekik. Az előző évi siker után nagyon erős mezőnyben a Coma Light 11-el csupán az 5. helyet sikerült elérniük. Ez döbbentette rá a csapatot, hogy a korábbi stílusuk már nem elég a sikerhez, az emberek elvárják a tempós, és jól designolt demókat C64-en is. A dolog pikantériája, hogy már a Coma Light 11 is ennek indult, de az idő kevésnek bizonyult, és így a demo valahol a harmadánál átvált trackmóból egy megademo szerű produkcióba.
Tanulva az esetből, tőlük szokatlanul hosszú release nélküli időszak következett. Egészen 94 júliusáig hallgattak, ekkor adták ki ugyanis partyn kívül, a Coma Light 12-őt, a legendás coder duó TTS & Axis C64-től búcsúzó produkcióját. Sok más világelső effekt mellett ebben szerepelt először a hosszú karriert befutott zoom 4 (más néven 4×4 chunky) videomód is. A viszonylag nagy méretű, de teljesen szabadon színezhető pixelek új lehetőségeket adtak a codereknek, korábban megvalósíthatatlannak tűnő effektusok sora tűnt fel az elkövetkező években Graham ötletére alapozva. De egyből ők is megmutatták, hogy mit lehet belőle kihozni kis ügyességgel. Gyakorlatilag az összes effekt olyan volt, amit megpillantva mindenkinek tátva maradt a szája. A srácok nyilvánvalóvá tették, hogy még nagyon sok új dolgot lehet mutatni egy mezei C64-en is.
Végül is novemberben még kiadtak egy pár partból álló demót, az igen beszédes Lameness Rules címen, de aktivitásukat jelzendő, a decemberi The Party-n már egy Amiga demóval indultak. Ugyanitt lett kiadva az első olyan Oxyron demó, amit teljes egészében az eddig viszonylag a háttérbe húzódó, demónként csak 1-1 effektet készítő Graham code-olt. A The Masque tisztes coder munka volt, de nem kimagasló demó, különösen, ha a Reflex compo győztes Acces Denied-jával hasonlítjuk össze, mely C64-en elsőként mutatta meg, hogy lehet töltőpartok nélkül is demót írni. A Masque ugyanakkor egy dolog miatt mindenféleképp megemlítendő. Az utolsó vektorpart a minél nagyobb sebesség érdekében az 1541-es floppy drive-ot használta a koordináták transzformációjára. Tudomásom szerint ez volt a világ első multiprocesszoros demóeffektje! Következő demó az X95-re készült Parts volt, mely végül is családi tragédia miatt nem jutott el a party-ig. A csupán néhány effektből álló demó, újra a megademó stílust képviselte, viszont a „Distortion” nevű part egy új trend előfutára volt. Graham megmutatta, hogy CPU code és VIC trükkök ügyes kombinációjával még nagyon sok lehetőség van a jó öreg masinában. Érdekességként megemlítendő, hogy az alapötletet Chaos adta, aki akkoriban az Amigás Sanity codere volt, ma pedig ugye a Farbrausch tagja.
Még ugyanebben az évben a The Party-n indult Dawanfall-nak a legendás Mathematica mögött sikerült a második helyet megcsípnie. A demó érdekessége, hogy a trendekkel szembemenve mindössze egy file-ból állt, de így is tucatnyi effektet tudott felvonultatni, egy részük Chaos ötletének további variálása. Az Amigás szekció első komoly sikerét pont egy évvel később érte el, a The Party 40k kategóriájának megnyerésével. Egyre több kritika érte viszont őket, hiába az első osztályú code, ha nem társul hozzá minőségi design és artwork, nem tudnak maradandót alkotni.
97 egy újabb file demót, és egy újabb The Party második helyezést hozott. Graham One-Der című demója csupa világelső effektet tartalmazott, de magyar scenerként egy dolog miatt kihagyhatatlan, C64-en ebben a demóban volt először forgó kacsa. :) Mivel az Oxyron C64 szekciójában egyre kevesebb volt az aktív tag, Graham is elkezdett más csapatok tagjaival együtt dolgozni. így jött létre az igen gyümölcsöző, több kiváló demót eredményező Oxyron és Crest kooperáció. Ennek első tagja volt a Coma Job, egy kicsiny file-demo, csupa korábban megvalósíthatatlannak tűnő trükkökkel, ami egyben főpróbának is tekinthető a későbbi Deus Ex Machina-hoz. Ugyanezen évben jelent meg az Amiga szekció utolsó demója XIII címmel. A cím részben a legendás Coma Light sorozatra utal, és egyben az Amiga szekció legnagyobb sikere is, lévén másodikok lettek a Scoopex Alien 2-je után.
2000, Mekka & Symposium, ekkor lett kiadva a már korábban említett Deus Ex Machina. Ez az a demó, ami 7 év ide, vagy oda, a C64-es chartok jelentős részét mind a mai napig vezeti. Egy évre rá a felállás nem változott, csupán a platform. A demoscene által mostohán kezelt C128-at derítették fel, és izzasztották meg rendesen. A dolog pikantériája, hogy mivel külön 8 bit compo nem volt, a Risen from Oblivion-t wild kategóriában indították, ahol a 2. helyet szerezte meg a Crimson Jihad PC zúzó videója mögött. Belegondolva, talán ennek a demónak is az előző szavazásban lett volna a helye. ;) Ezután már csak kisebb kooperációs produkciók születtek. A Vision 2003 Demo amit a Creators-szel, illetve a Panta Rhei melyet a Plush-sal és Instinct-tel közösen jegyeztek. A C128 demó után, Graham nekiállt Plus/4-re is code-olni, de ennek mind a mai napig nem láttuk az eredményét.
Kicsit visszaugorva az időben, a 2000-es Mekka & Symposiumon indult egy Federation against Nature nevű csapat Nature Suxx című demójával. A formáció valójában TTS/Oxyront jelentette. TTS raytracer sorozata mellett Axis is többször release-elt FAN csapatnév alatt. Az új formáció mögötti pontos ideológiát nem ismerem, de demóik kivétel nélkül coop produkciók voltak. Az egyébként borzalmas Knights zenéjét pl. az egykori Reflex legendás zenésze PVCF készítette, aki manapság játékokhoz ír muzsikákat. A design-mentes, és szegényes artworkkel rendelkező produkciók ugyan néhányszor a dobogót is megcsípték, de maradandó értéket nem igen képviseltek. A több éves teljes csend után, idén februárban megtartották 15 éves születésnapi partyjukat, melyet a Plus/4-en ténykedő TEK nyert meg az igen kiváló Zenith of Puberty-vel. A jelek szerint a csapatban újra felcsapott a nosztalgialáz, mivel a Breakpointon robbantottak Natural Wonders címen futó demójukkal. A demo azért is izgalmas, mert a várható nevek mellett (Graham, Fanta), nagyon sok év kihagyás után feltűnt Axis, valamint a Fairlightból igazolt, rendkívül tehetséges Oys. Külön érdekesség, hogy ő eredetileg Amigán és PC-n dolgozott, C64-en csak 2005 óta alkot. A Natural Wonders code tekintetében új effekteket nem hozott, de ennek ellenére minden effekt a maga nemében gyöngyszem, hihetetlen módon kioptimalizáltak egytől-egyig.
Itt tartunk most, de érzésem szerint ez még nagyon nem a story vége…
De addig is:
A cikk megszületésének apropója eredetileg a party anyagai lettek volna, azóta tolódik a befejezése. Nem büszkén, de azt hiszem kijelenthetem, hogy ez volt a Scene.hu eddigi legtovább (nem)készülő cikke. Olyannyira, hogy a cikk írása közben ugye hosszabb lett a story. :)
Ennyi idő elteltével olyan sok értelme már nincs az eredményekről beszélni, de azért itt a 15 years Oxyron party results-a:
1. Zenith of Puberty by TEK (Plus/4)
2. Knochentanz by K2 (VIC20 + SpeakEasy cart)
3. Isotop by Bauknecht (PC 4k)
4. 8-Bit Terrorists by DSS (C64)
5. N2C4Oxy07 by Onslaught (C64)
6. Swinging in 2007 by Civitas (C64)
7. Da Lame by Stonehead (Amiga AGA)
A party pouet oldala
A party invitation intrója C64-en és PC-n.
A 8 bit releasek egyben is letölthetők innen.
axisnak meg volt egy ilyen kirandulasa is:
http://www.pouet.net/prod.php?which=3782
kodilag rohadt eros demo volt akkoriban, de a zene meg a latvany borzalmas :D
Igen, ha van egy kis szervezői vénájuk, akkor nagyon komoly csapatot húzhattak volna maguk köré…
nem minden csapatba jut egy dili ;)
már bocsánat, de még jó.
sallalalalaa ;))
LeaderC: Hogy van a White Rainbow? :P
ugyan, az csak egy a sok kozul :) nyugodtan megejthetsz egy felsorolast is :)
zabáltam a demoikat.. meg a camelotot is meg a reflexet is meg aaaa többit is :)