☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Mérföldkövezzetek meg

Posted by Cargo/Singular on 2016-03-28, 16:17

cnsidezet

Amikor ezeket a sorokat írtam, még nem ismertem a Revision 2016 compo eredményeit. A Conspiracy második helye legalább annyira meglepett, mint az, hogy a compoteam nem veszi észre, hogy egy rögzített demo elejéről hiányzik a zene, szóval voltak meglepetések. Ez azonban nem változtatta meg a véleményemet.

Most mint C64 scener szeretnék egy pillanatra a legfrissebb magyar PC 64k introról értekezni úgy, hogy közel két éve csak nagy vonalaiban követtem a PC demoscenet. Talán ez ad egy kis pikantériát is az írásnak.

Talán érthető okokból a kötött C64 hardware mellett a méretkorlátos demok között látom azt a műfajt, ami hasonló kreativitást és megoldáskereséseket hoz ki az alkotókból, mint az oldschool gépek.

A Darkness Lay Your Eyes Upon Me egy mérföldkő. Nem is akármilyen. A PC scene Edge of Disgrace-e. Lehet-e egyáltalán jobbat alkotni vagy a scene halott? Újra vagy véglegesen?

Minden eleme precíz kompozíció…

 

 

A képsorokra felfűzött téma tipikus CNS adaptáció, de valahogy a mai Walking Dead áztatta szociokritikára éhes tömegízlésbe pont belesimul.

A vizuális motor valami elképesztően profi. Nem hinném, hogy van a világon még olyan csapat, cég, akárkik, akik ebben a csapatot akárcsak megközelíteni bírnák. A léc olyan magasan van, ahol nem átugrani, hanem a földről állva észrevenni sem egyszerű.

A zene páratlanul támogatja a hangulatot. A használt hangszerek borzongatóak, végig fenntartják a feszültséget és úgy zárul az intro, hogy a hatása alatt marad az ember. Vissza kellett hallgatnom, hogy volt-e benne kórus, mert az jött át, hogy igen.

A képsorokra nincsenek szavak. 64kbyte-ba belezsúfolni mindezt olyan teljesítmény, amit ismét nagyon sokáig akarnak majd utánozni. A sötét, életlen snittek tudatosan kontrasztba vannak állítva a realisztikus környezettel. Borzongató hatás. A végletekig fokozza a kezdő idézettel felütött sztoriélményt. Eltűnnek az introkra jellemző panelek, a matematikai formák, a plasztikus textúrák, a scenere jellemző vizuális elemek, megoldások. Marad a nyers kataklízma, a Conspiracy megkomponálta digitális Ragnarökk.

A műfajban a CNS ismét csak iskolázott. Ezt nem lehet felülmúlni, csak ugyanilyen velőset alkotni. Szokták volt mondani, hogy C64-en nincs lehetetlen. A Conspiracy megmutatta, hogy van.

14 hozzászólás so far.

  1. avatar reptile szerint:

    Cargo, nem akarlak megbántani, de már évtizedek óta készülnek folyamatosan a c64-en lehetetlen dolgok :)

  2. avatar Cargo/Singular szerint:

    Nem szó szerint értettem, tudod! ;)

  3. avatar zoom szerint:

    Ez nagyon jól esett Cargo, köszi :)

  4. avatar Gargaj szerint:

    Koszi reszemrol is, bar en ovatoskodnek a tuldimenzionalastol, plane csak ~48 ora elteltevel – majd meglatjuk mit hoznak az evek :)

    Szerintem a legfontosabb tanulsag az egeszben, hogy megeri experimental / szokatlan dolgokat csinalni.

  5. avatar teo szerint:

    Lux Aeterna ota nem lattam ilyen nyomaszto demot. Gratula megegyszer, ujra jo dolog 64k compot nezni a husveti partyn.

  6. avatar RawBits szerint:

    Amikor láttam a stream-en eléggé kivoltam hogy milyen jó csak az a viziváros scene nem tetszett. mik azok az ablakban? miért olyan élesek a sarkok? miért van áram ha víz alatt van? meg asszem szebb vizet is láttunk már.
    Persze királyok vagytok! A többi rész tényleg hihetetlenül szép.
    És komolyan, hogy fért bele egy ilyen részletes ember alak?

  7. avatar zoom szerint:

    A két emberalak együtt kb 2KB. EMF importert használtunk, illetve ezek még kicsit meg vannak dolgozva a toolon belül kis noise-al, hogy részletesebbnek tűnjenek.

  8. avatar werdy szerint:

    Gratula srácok! Én ugyan erősen szkeptikus vagyok/szoktam lenni (hiszen van már egy x éve fejlesztett túl meg egyre erősebb 3D támogatás directx szinten) de le a kalappal. Ez művészet és megérdemelte volna az első helyet.

  9. avatar Parrot szerint:

    Maximal respect! Nagyon tetszett.

  10. avatar thomas^sd szerint:

    Nagyot ütött az intro ismét !
    Miért csak 2. lett ??

    Erről az intróról Gragaj emléke villan be… mikor breakpointon nézte az introt.

    http://www.pouet.net/prod.php?which=9438

  11. avatar viti szerint:

    Gratula itt is!!! en vagyok a hibas, agyaltam sokat, h. csak egy prod kap pontot tolem, persze a cns, de a mercury is ott volt nagyon es a cns 5 pont volt, a mercury pedig 4, de ha tartom magam az elkepzelesemhez, akkor csak egy prod kap tolem pontot, es az a cns 5 ponttal lett volna es akkor ok nyernek :) (persze ez csak egy forgato konyv volt :) ) gratulalok meg egyszer, erdekes szosszenet volt amit csinaltatok, talan megoszto, nekem atjott :)

  12. avatar viti szerint:

    jahhh…., reggel 6-kor meg Zoom es Boyc party codingolt szombaton, akkor big respect! :)

  13. avatar Charlie szerint:

    “hogy a compoteam nem veszi észre, hogy egy rögzített demo elejéről hiányzik a zene”

    Kurvara nem erdekel senkit, de jeleznem, hogy a compoteam azert nem vette eszre, hogy hianyzik a zene – mert nem hianyzott a zene. Megjelenites kozben felejtette el a beamteam feltolni a hangot… De ezuttal nem voltam jelen az Oldschool compo bemutatasakor, mivel nem volt Amigas entry, de nyilvan megkerdeztem utana, hogy mi volt.

    Ha erdekel a nyers felvetel, az SSD-krol nem toroltunk semmit rogzites utan, elkerem D.Fox-tol a “CompoRec” matricat viselo SSD-t a nyers felvetellel es megkaphatod.

    Megj: ezt (marmint h. nem a felvetelrol hianyzott a zene) egyebkent leirtam a Singular levlistan is emlekeim szerint, de nem jott reakcio.

  14. avatar Cargo/Singular szerint:

    Kösz az infót, én hiszek neked, és természetesen az ingyen SSD-t is elfogadom. :D

    Sajnos a compoteam akkor lejátszási oldalról nem volt a helyzet magaslatán dacára annak, hogy videólejátszás még mindig nagyságrendekkel könnyebb művészetnek tűnik, mint az eredeti vason történő rögzítés, ami ezek szerint jól ment. Sajnos a tényen már nem változtat semmit…

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára