Scene.hu

Demoscene és egyéb kockaságok

Blueghost^TBS interjú

Posted by Murphy on 2009/06/29, 17:36

Closetothedestination.jpgA nép akaratának meghajolva elküldtem a villámkérdéseimet az év kezdőjének, Blueghostnak a The Bad Sectors csapat oszlopos tagjának. Nem volt rest és igazán kimerítő válaszokkal próbálta a kíváncsiságunkat csillapítani, ezzel igazán jó példát mutatva mindannyiunknak.

Beküldte: poharvagas.png
P: Kérlek, mutatkozz be!

B: Sziasztok! Blueghost, azaz Füzi Tibor Lajos vagyok, a hányatott sorsú csapat, a The Bad Sectors tagja. 24 éves vagyok, Kaposváron élek, jelenleg a K….. ’99 ZRT-nél dolgozom, mint informatikai munkatárs / rendszergazda / rendszeradminisztrátor / stb. :-).

P: Először is gratulálok a demo 3. helyhez, a zene-compo 3. helyhez és a legjobb újonc díjhoz! Gondoltad volna, hogy az első partydon rögtön ennyi díjat bezsebelsz?

B: Köszi szépen. :-) Álmomban sem gondoltam volna, hogy egyből 3 díjat kapok. :-)

P: Mióta foglalkozol számítógépekkel? Milyen gépeid voltak? Milyen nyelv(ek)en programozol?

B: 1997-ben (12 évesen) lett otthon először számítógépünk egy 486-os személyében. A PC-t megelőző korábbi népszerű géptípusokról sajnos lemaradtam, ezekről csak osztálytársaimtól szereztem tudomást, akik közül sokaknak már sokkal korábban volt otthon számítógépük. Ugyanebben az évben kezdtem meg tanulmányaimat a kaposvári Táncsics Mihály Gimnáziumban (6 osztályos képzés), és három osztálytársammal együtt négyen lettünk pár évvel később a The Bad Sectors: Vakulya Gergely (Antiemes), Nagy Gábor (ngaba), Koch Máté (Koxi), valamint jómagam. Szóval 1997 nagyon fontos év volt számomra. Programozással 1998-ban, 13 évesen kezdtem el foglalkozni.
A gimiben egyik délután Koxi mutatta meg nekem, mi is az a Qbasic :-) . Még azon a hétvégén bele is ástam magam, és megírtam életem első programját, ami a fantasztikus boci-boci tarkát játszotta PC Speakeren. (lol). Sokan szidják a Basic-et, hogy elrontja a programozókat azzal, hogy egy teljesen más, hibás szemléletet tanít (goto-val és társaival), mint a népszerű, professzionálisabb programozási nyelvek. Ez szerintem egy óriási marhaság, aki igazán tud programozni, annak teljesen mindegy, milyen nyelven programoz, a lényeg hogy minden feladathoz megtalálja a legmegfelelőbb eszközt. A Basic-nek pont az a lényege, hogy könnyen tanulható, és ezzel érdemes kezdeni.
Szóval Qbasic. :-) Ez volt egészen 2001-ig. Írtam text mode ugrálós-mászkálós játékot, egy oldalnézeti raptor-szerű lövöldözőset, illetve egy ehhez egy sprite szerkesztőt (20×20 képpontos sprite-okhoz), valamint egy Norton Commander klón-szerű … izét :-). A gond az volt, hogy ezeket mind megírni csak szerettem volna. Egy csomó mindenbe belefogtam, de semmit sem fejeztem be (kivéve a sprite szerkesztőt, az működött).
Szóval 2001. Bizony 3 év hosszú idő. Antiemes ekkor már Turbo Pascal nagymester volt, így gondoltam ennyi év után most már tényleg ideje továbblépni, és én is elkezdtem ezzel foglalkozni, azonban nem sokáig. Valahogy a Pascal nekem nem jött be, ki tudja miért, szóval 2002-ben C, és azóta is :-)

P: Mikor találkoztál a demoscenéhez nézőként, ill. mikor döntötted el, hogy demot készítesz?

B: Ez egy érdekes és hosszú történet. :-) Legelőször a demoscene-ről az egykori, sajnos azóta már kevésbé színvonalas Chip magazin CD-mellékletére felkerült stuff-okból szereztem tudomást. Ez kb. 1999 végén, 2000 elején volt.
Óriási hatással voltak rám, főleg a zenék, ezek hatására 2000 karácsonyán kedvet kaptam a zenéléshez. 2000-2003-ig kb. 20 zenét írtam, ezek XM-ek és 4 csatornás MOD-ok voltak, érthető módon nem mindegyikre vagyok büszke. :-) Eleinte csak más zenék, dallamok remixeit szerkesztettem, aztán később már saját dallamokkal írtam a zenéimet. Érdekességképpen a zenék, amiket ekkoriban imádtam és amik hatására kezdtem érdeklődni a demoscene iránt: - Beyond The Galaxy by Zixaq/Ephidrena – The Breakthing by Woland/Exhumers – Countdown by Crusher (ez Beethoven compos zene!) - Green Beam by Juizzi of The Shock – oligophrenie remiks by Acidope – Silence is Golden by The Forbidden One / Pandamonium ’97 – Colour Rain by Kvazar / Contract – Crazy Brix by Cyborg Jeff. Most többet nem sorolok fel, de még van egy csomó. :-)
Ahogy korábban említettem, a zeneírással párhuzamosan programoztam is. Már ekkoriban is megfordult a fejemben, hogy kéne demót írni, de úgy gondoltam egy ilyen lamer, mint én, mi a francot keresne a demoscene világában (óriásit tévedtem! :-( ). A játékfejlesztés mindig sokkal jobban vonzott, ekkoriban játékfejlesztő szerettem volna lenni.
És most egy kicsit a The Bad Sectors-ról: a nevet Antiemes, vagy Antiemes és Koxi találta ki együtt (ebben nem vagyunk biztosak :-)), az ok, ami miatt kellett a név: lemezújság! Igen, egy lemezújságot szerettünk volna indítani Read Error néven, de sajnos nem lett belőle semmi, pedig akkor már bőven megvolt hozzá a kellő tudásunk. Szóval a csapat neve innen ered, mi vagyunk a soha el nem készült Read Error lemezújság készítői :-). A név megmaradt, de mint csak baráti társaság neve, nem mint demoscene csapat. Az egyetem előtt még tervben volt, hogy ellátogatunk egy party-ra, azonban: ezt már kitalálhatjátok: NEM LETT BELŐLE SEMMI!
2003: befejeztem a gimnáziumot, felvettek a Veszprémi Egyetem műszaki informatika szakára, Antiemessel együtt. Koxi az Elte fizikus-informatikus szakára ment, Ngaba pedig a Szegedi Egyetemre matematikus szakra. 2003 szeptemberében még írtam egy zenét, majd az ezt követő években teljesen elfordultam a demoscene-től, nem érdekelt többé, nem követtem az eseményeket. A zenélés kicsit még érdekelt, egy zenét írtam 2005-ben, a , amivel 3. lettem az idei SceneCON-on. :-) Időközben persze IRC-n tartottuk egymással a kapcsolatot, Koxi sajnos egyre kevésbé volt kíváncsi a társaságunkra, ami persze részben a mi hibánk is.
Telt-múlt az idő, eljött 2006. Az ébredés éve. :-). Egyik reggel úgy ébredtem, hogy nekem demót kell írni! Most és azonnal, gyorsan, zenéket is sokat, valamint partykra ellátogatni töménytelen mennyiségben :-).

P: Mesélj a “Close to the destination” demóról! Mióta készült, milyen eszközöket használtál? Milyen nehézségekbe ütköztél?
B: A demó 2006 óta készül :-) A készítésének óriási lendülettel álltam neki, csak volt egy kis probléma: bizony az egykori tudásom felett csúnyán eljárt az idő. Direct3D, OpenGL???? Azt sem tudtam eszik-e vagy isszák. 2004 vége óta keményen csak linux-ot használtam (Debian), úgyhogy maradt az OpenGL. Egyébként most párhuzamosan használok Linux-ot és Windows-t, utóbbit csak játékokra. :-). Azóta is Debian, jó kis WindowMaker ablakkezelővel, immáron ötödik éve, egyelőre nem tervezem másik disztribúcióra váltást.
Szóval 2006-ban az elhatározást tett követte. A demó zenéjével nem volt gond, zenét ugyanazokkal az eszközökkel is simán lehet írni, mint 6 évvel korábban (Modplug Tracker), a kód: hát, igen…, tanulgattam az OpenGL-t, szépen lassan. A 3d modellezést is ekkor kezdtem el, Blenderben. Sajnos hamar alább hagyott a lelkesedésem. Újabb év telt el, még mindig demó nélkül.
2007. Ekkor már sűrűn követtem a scene eseményeit, és leesett állal néztem a döbbenetesen jó release-eket. A Function 2007-tel egy időben keletkeztek a demóm első kódtöredékei, konkrétan a dpk fájl kezelése. A demót eredetileg a Function 2008-ra terveztem. Ezután nagyon húzós félév következett az egyetemen, időm a demóval foglalkozni kb. 0 volt. Ez lett volna az utolsó félévem, de sajnos nem jött össze úgy, ahogy terveztem, úgyhogy fél év csúszás. Az ezt követő, 11. félév a diplomamunkám írásával ment el. Annyira, de annyira el akartam menni a Function 2008-ra, hogy azt szavakkal nem lehet leírni. De az a ********* diplomamunka :-( .
Eljött 2009 januárja, végeztem az egyetemen :-) Ekkor a 2007 szeptemberében írt kódtöredékeket elővettem, leporoltam, és elkezdődött a tényleges munka! Demót írok a SceneCON-ra :-). A tervem egy olyan scriptértelmező írása volt, ami alapjaiban atomstabil, könnyen bővíthető, agyongányolható-taknyolható, és mégis megtartja rendezett formáját, olvashatóságát. Ez lett a TBS Script System. A kódot teljes egészében Linux alatt fejlesztettem, SDL-t, FLTK-t, valamint libmodplug-ot használtam hozzá, ezt mingw-vel párosítva ugyanazt a kódot mindenféle módosítás nélkül le tudtam fordítani Windows alá is.
Ezzel egyből meg is mondtam a magyarázatot arra a kérdésre, hogyan lehetséges, hogy a linux-os bináris kb. 50 kbyte, a windows-os meg több, mint 4 Mbyte :-) Tudom undorító megoldás, de a windows-oshoz statikusan összelinkeltem minden cuccot.
A zenét május közepén kezdtem el írni, és 2 hét alatt be is fejeztem. A zenét ekkor neveztem el Close to the destination-nek, és mivel jobb ötletem nem volt, a demó címe is ez lett. Maga a demo témája, hogy mi is lesz benne, miről fog szólni, egészen a party előtti utolsó hétig bizonytalan volt. A nyitó- és zárójelenetben található 4 fa modellje ugyan már készen volt, de hogy azon kívül mi lesz, fogalmam sem volt. :-) A party előtti hétvégén kétségbe estem: a zene ugyan készen volt, de a demóból még semmi nem volt meg, csak kósza ötletek halmaza. Írtam hát magamnak egy listát, amiben leírtam, melyik nap mit kell csinálnom. Ezeknek a szigorú végrehajtása, mivel reggel 8-tól du. 5-ig, fél 6-ig dolgozom, estére, ill. éjszakára maradt. A munka gyorsan haladt, de minden nap csak 1-2 órát aludtam. A víz effektet, a tunnelt, a greetings részt, vagyis a demó nagy részét ezen a héten írtam. Végül szombaton hajnali háromkor sikerült befejeznem, így másfél-két óra alvás után reggel boldogan battyogtunk ki a Húgommal (igen, ketten jöttünk a partyra! :-)) a 6 órakor induló vonathoz. (Hehehe, tipikus. – slyspy)

P: Hogyhogy egyedül csináltad a demót, keresel-e aktív csapattagokat?

B: Antiemes és Ngaba sajnos idő hiányában nem tudtak segíteni. Eredetileg 2009 elején szerettem volna bevonni őket a munkába. A következő demo elkészítésében már aktívan részt fognak venni. :-) Új csapattagokat egyelőre nem keresek. Egyébként jelenleg mindketten a Phd. fokozat megszerzéséért küzdenek.

P: Milyen fejlesztéseket tervezel, mit várhatunk a következő releasedtől és mikorra tervezed?

B: Fejlesztések: még nem tudom mi lesz, egyelőre még csak brainstorming van. De az tuti, hogy a Function 2009-en egy sokkal jobb demóval fogunk indulni. :-)

P: Hogy tudsz kóder és zenész is lenni egyszerre?

B: Simán. :-) Bár a programozási tudásommal még nem vagyok megelégedve.

P: Hogy tetszett a SceneCON 2009?
 

B: (szervezés, közönség, compók, stb..) Fantasztikus volt, életem legnagyobb élménye, pont ilyennek képzeltem el a demoscene partykat :-) Egyszerre nevetek és sírok. Nevetek, mert imádtam a partyt, és sírok, mert annyi évet elvesztegettem az életemből demóírás nélkül.

P: Mi az a glejd? :)

B: A glejd az 2.16 :-)

P: Köszönjük a válaszokat és további sok sikert!

Categories: Interjú

31 Responses so far.

  1. avatar Murphy szerint:

    Várjuk a Function-ös demót!

  2. avatar rascy szerint:

    Jó lett az interjú, még nevettem is rajta :)
    Qbasic nekem is megvolt :)
    Hajrá TBS!

  3. avatar zoom szerint:

    Qbasic mindenkinek megvolt :)

    A cikk alapján amúgy annyira nem is újonc, sőt inkább oldschool arcnak számít (ma már), csak épp rejtőzködött eddig :)

  4. avatar pasy szerint:

    nem mindenkinek!
    nekem turbo basic volt:)

  5. avatar Bery szerint:

    Ja, mi az a QBasic? Hol volt ilyen ZX-81-en? ;) De egyébként igen, 2000 előtt jó eséllyel mindenki Basic-el kezdte. De ma már inkább a Haskellt ajánljuk ;)

    Jó volt az interjú, akár oldschool-októl is olvasnék ilyen, “honnan jöttem” interjút :)

    Hajrá TBS, várjuk a Functionra a demót!

    Abcug meg írhatna SceneCON demo/intro review-t!

  6. avatar Charlie szerint:

    En maris utalom a csavot, mert nem szereti a Pascalt. :)))

  7. avatar pontscho szerint:

    Ezzel egyből meg is mondtam a magyarázatot arra a kérdésre, hogyan lehetséges, hogy a linux-os bináris kb. 50 kbyte, a windows-os meg több, mint 4 Mbyte :-) Tudom undorító megoldás, de a windows-oshoz statikusan összelinkeltem minden cuccot.

    Csak csendben jegyzem meg, ha jot akarsz, akkor linux alatt is statikusan linkeled ami kell. :) A meretet majd a strip es upx megoldja.

    Amugy glejd.

    [ módosítva Jun.30. 09:36 ]

  8. avatar abcug szerint:

    minek ? a tobbseg ugyis youtubeon nezi igenyesen, vagy vlc-vel :)

    bery: nagyon nem tartom jo otletnek, nem lehetne, hogy most az egyszer az sp-re haragudjanak es ne ram ? :)))
    [ módosítva Jun.30. 10:50 ]

  9. avatar Bery szerint:

    Nyuszi vagy, abcug? ;)

  10. avatar Geri szerint:

    Charlie: pascal for amigga?
    [ módosítva Jun.30. 17:27 ]

  11. avatar blueghost szerint:

    pontscho: köszönöm a tanácsot. Eredetileg az volt a tervem, hogy ha majd 1-2 év múlva nem fut az újabb disztrókon, akkor csak újrafordítom aztán kész. Kérdés persze, hogy ezt milyen gyakorisággal kell megtennem… de ez csak egy kezdő kóder naív képzelgése, szóval biztos igazad van. :-)

  12. avatar abcug szerint:

    hat, az sdl release dompingjet elnezve, van meg par eved.., :)
    de meg az is lehet, talan, elkepzelheto, elofordult mar legalabbis valaki hallott mar olyat, hogy egy uj lib kompentabilis volt az elozovel :)))

  13. avatar pontscho szerint:

    Ja, hallott, csak epp en nem egyszer szoptam vegig az ellenkezojet linux alatt. Pl. anno az XRandr lib kb. 3 nev alatt kerult telepitesre kulonbozo disztribuciokon es az LFH-t viccnek tarto disztribucio csesztek arra, hogy ezt rendesen lekezeljek. Ugyanez igaz az OpenGL alrendszerre is. Nem veletlen kezdodik a fresh demo engine linuxos portja, h megprobal 3-4 libet dinamikusan betolteni, h kitalalja melyik van jelen az adott rendszeren.

    Vagy megemlithetnem a hangrendszert. Jelenleg kb. 10 kulonfele hangrendszer van linux alatt. Egyetlen kozos pont van, az h mindegy OSS vagy ALSA backend. (Ez utobbi is olyan remek, h minden minor release eseten megvaltozik az API es nem kompatibilis az elozovel.) Es akkor lehet meg imadkozni, h ne fogja mas eszkoz a hangkartyat, pl. egy hang rendszer, mint pl. ESD, aRTS, Jack Audio. Vagy PulseAudio (ami megint kulon delutant erdemelne mekkora bughalom, pl. most jott ki hozza egy local root exploit.) Elvben az uj ALSA kepes mar tobb hangcsatornat osszemixelni, de ez nem reg meg nem volt benne. Tehat szopoag, ha nem a fenti hangrendszereket hasznalod egy olyan ALSA verzioval ami nem kepes mixelni, vagy a hangkartya ami nem tud hardverbol tobb csatornat osszefogni. Akkor beall az app, mint a szog hacsak nem a fenti daemonokkel jatszol le hangot. Koszi.

    Olyanba is nem egyszer futottam bele, h a juzernel semmi nem volt fent a kotelezosegek kozul es kaptam hideget/meleget, mert “nem fut vaze!”. Akkor lett elegem es linkeltem es linkelek mindent statikusan a mai napig. Meglepo modon az altalam emlitett megoldasok miatt tobb eves kodjaink is hibatlanul futnak linux alatt, mikozben a tobbi “modern” cucc mar elindulni sem kepes, mert valami hianyzik neki. Oly annyira, h Syrnix2-t szoktak a 3D teljesitmeny meresere hasznalni linuxon. :)

    Sot!

    Nem egyszer elofordult, h az adott libet egy disztribucion rosszul forditottak, es az app hibasan futott emiatt. Ki lehet talalni, ki volt a hibas.
    (Ilyen volt peldaul ami igy hirtelen eszembe jut, a multithreading nelkul forditott openssl lib, vagy eppen mikor evekig sechole-t tartalmazott ez a lib, mert a maintanere “fejlesztett”. Gyakorlatilag minden Debian eveken at 65536 db ismert kulcs valamelyiket generalta minden SSL certhez.)

    Koszi, ezekbol en nem kerek.

    [ módosítva Jul. 1. 09:59 ]

  14. avatar abcug szerint:

    persze mert mindent binarisan akarsz letolteni es nem vagy hajlando mas gusztustalan forrasaban orakig ganyolni nehany droton rangatott kockaert :)))

    ugyanmar demot nezni barki tud, az elmeny a lenyeg, mire eljutsz odaig :)))

  15. avatar pontscho szerint:

    Eltalaltad, nem vagyok hajlando, es a nezok 99%-a sem. :)
    [ módosítva Jul. 2. 10:23 ]

  16. avatar abcug szerint:
    tul merev vagy :)

    (amugy meg nincs is kilencvenkilenc linuxos scener :)

  17. avatar Geri szerint:

    Amúgy írtam anno egy leírást, hogy linux alatt miért is kell statikusan linkelni, különben jön a mutáns vadbagoly, és megbasz hatalmas aranyozott rézműves faszával:

    http://legendgrafix.buzz.hu/archives/2009/01/09/A_linux_es_a_zart_forras/

  18. avatar blueghost szerint:

    Geri: mikor lesz új demód?

  19. avatar Geri szerint:

    blueghost: idén nem tervezek új demót kiadni.

    Mellesleg, majdnem elfelejtettem, kaphatnék egy msn vagy egy icq címet tőled? Egy driver, amin épp dolgozom, bugzik a demóddal (minden második trianglet kihagyja valamiért) és szeretnék utánanézni a problémának.

  20. avatar blueghost szerint:

    Geri:

    MSN: blueghost [kukac] freemail [pont] hu

    estefelé szoktam fent lenni.

  21. avatar pontscho szerint:

    (amugy meg nincs is kilencvenkilenc linuxos scener :)

    Na, ebben teljesen igazad van. :D

  22. avatar pohar szerint:

    érdekes, hogy hiányoznak a polygonok. az fr-08 party verziója is ilyen volt. lehet, hogy a TBS az új Farbrausch?!?!?

  23. avatar pontscho szerint:

    Uristen, hangosan felrohogtem azon a cikken, ugy a 10. targyi tevedes utan inkabb nem folytattam. Kosz a vidam perceket. :)
    [ módosítva Jul. 2. 13:46 ]

  24. avatar Charlie szerint:

    Hja, nagyonnagy a cikk, sirvarohogtem. Geri mindig lenyugoz, mar a faszsag/mondat aranya is tanitanivalo, de ezt oldalakon at kepes reszletezni. Szenzacios. :)
    [ módosítva Jul. 2. 21:00 ]

  25. avatar Oswald szerint:

    Geri:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_software

    PASCAL: Amiga Pascal, Kick-Pascal, High Speed Pascal, Free Pascal

    a high speed nagyon jo volt tp5.0 kompatibilis, egy baratom tetrist irt benne, sajat ablak / screen, ameretezes, rendszerbarat, amit akarsz.

  26. avatar Geri szerint:

    * méretes troll vagyok ezért ki lettem moderálva, következőért bant kapok *

  27. avatar zoom szerint:

    előre szólok hogy a trollokat ne tessék etetni :)

  28. avatar Geri szerint:

    Oswald: nem az amigát meg az amigás szoftvereket bántom ám, hanem ezt a két jómadarat (=

  29. avatar pohar szerint:

    zoom: pedig már összeírtam a villáminterjú kérdéseimet :)

  30. avatar pontscho szerint:

    Geri :D Ez annyira szanalmas lett, h csak rohogni tudok rajta(d). :)

  31. avatar pasy szerint:

    Az rendben hogy flame, de lécci ne már a szerencsétlen Blueghost cikkét szemeteljétek tele flame-mel, köszi

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.