Scene.hu

Demoscene és egyéb kockaságok

Aenima interjú

Posted by slyspy on 2007/11/28, 19:59

egonesdonci.jpgAz Aenima érdekes színfoltja a magyar scene-nek. Egyrészt egy animációs cég, másrészt számos igen jól sikerült animációval indultak különböző partykon. 2000-ben debütáltak Táncos c. wildjukkal a The Partyn (3.hely), 2002-ben elsők lettek a Flag partyn Wild kategóriában a Tension c. animációjukkal. 2003-ban az Evoke-on nyertek az Egon és Dönci első epizódjával, aztán 2004-ben a Hiperkarma együttes Amondó című számához készült klippel ismét nyertek az Evoke-on. Ezért járt egyébként a 2004-es Scene.org awards is legjobb rendezés kategóriában. 2006-ban Egon és Dönci újabb kalandja harmadik lett a Breakpointon, és ők készítették a 2006-os Scene.org awards arculatát is. Most pedig itt a legnagyobb dobás, az Egon és Dönci mozifilm. Erről a legnevezetesebb információ, hogy ez első magyar gyártmányú egész estés számítógép-animációs film. Ennek kapcsán faggatuk a készítőket egy emailes interjú formájában.


Az emailben elküldött kérdéseinkre ketten válaszoltak:
G: Gál Gergely
D:
Magyar Dániel

És akkor a lényeg:

- Hogyan jött létre az Aenima? Hányan kezdtétek? mikor? Mostanra hány vagytok?


G.: A kilencvenes évek elején alapították a céget, kezdetben két fővel. Az évek során – főleg az Egon és Dönci kezdetére – kibővült a csapat. Jelenleg 12 fő dolgozik/zott a filmen, valamint 3 segítő személy.

- Az Egon és Dönci nem minden előzmény nélkül készült. Hogyan indult, mi ihlette az egész projektet?

G.: Ádám ötlete alapján indult az egész, két korábbi epizóddal. Kezdetben sorozat koncepció volt, ami később egy mozifilmmé nőtte ki magát.

- Az Egon és Dönci filmen hányan, és mennyi ideig dolgoztatok?

G.: 12 fő dolgozott rajta, másfél évig.

- Azt gondolná az ember, hogy egy ekkora projekt komoly anyagi áldozatokkal jár. Honnan szereztetek támogatást, vagy miként lehetett ezt a problémát megoldani?

G.: Természetesen sok kilincselés előzte meg a produkció kezdetét, végül találtunk egy független befektetőt, aki elindította a dolgokat. Szigorúan magánbefektetőktől sikerült támogatást nyernünk. Állami pénzt nem szerettünk volna semmiképpen sem bevonni.

- Egy ilyen animációs film elkészítése nyilván feszített tempójú, kemény munka. Mik voltak legnehezebb pillanatok? Milyen várt és nem várt akadályokat kellett leküzdeni?

G.: Az egész film készítése maga nehéz volt. Nem is tudnék kiemelni részeket. Mindig felmerült valami probléma, amit haladéktalanul meg kellett oldani. Mindig a legoptimálisabb megoldásokat kerestük.

- Hogyan sikerült a nemzetközi forgalmazást megoldani?


G.: Jókor voltunk jó helyen. A Hungaricom fantáziát látott bennünk, és kivitte a filmet Cannes-ba. Az ottani sikerek után pedig egyértelmű volt, hogy a nemzetközi forgalmazásra nagyon rá kell feküdni.

- Milyen volt az American Film Market bemutató? Jelen voltak-e esetleg a szakma híres képviselői? Egyáltalán hogyan zajlott az esemény? Mik voltak a visszajelzések?

G.: Az említett fesztiválon mi ugyan nem voltunk jelen, ugyanis a film végén dolgoztunk. A visszajelzések alapján óriási érdeklődés övezte az akkori 56 percet. De mivel nem volt kész még a film, ezért csak Indonézia és Szingapúr vette meg, a többiek várják a befejezést. Csak hogy a legnagyobb érdeklődő országokat említsem: Mexikó, India, Németország, Anglia, Franciaország, stb…

- Magyarországon milyen fogadtatásra számítotok? Hány moziban fogják játszani? Lesz valami komolyabb kampánya filmnek, ünnepélyes bemutató vagy ilyesmi?

G.: Több mint 30 moziban fogják vetíteni a filmet. A forgalmazó cég 150.000 fős nézőszámot irányzott elő Magyarországon. Az ünnepélyes díszbemutató 25-én volt a Palace MOM Park moziban, valamint 29-én lesz egy exkluzív vetítés az Anilogue fesztivál keretein belül az Uránia Mozi Dísztermében.

- Úgy érzem, hogy viszonylag alulreklámozott Magyarországon a film. Ez azért van, mert inkább külfödre készült, vagy egyszerűen a szokásos magyar viszonyokat kell ezért okolni?

G.: Inkább a szokásos magyar viszonyok a mérvadók.

- A mozifilm után úgy tudom, lesz folytatása a filmnek TV-sorozat formájában. Erről mit lehet tudni?

G.: Volt róla szó kezdetben, meg a film készítése alatt is érdeklődött egy francia cég, de egyelőre nem lett belőle semmi. Megfelelő ajánlat esetén nem zárkózunk el tőle.

- Milyen más munkáitokat ismerheti még a közönség az Egon & Döncin kívül?

G.: Számos főcímet és videoklipet készítettünk, de ezek a jelenlegi produkció fényében elhomályosodnak.

- Melyikre vagytok a legbüszkébbek?

G.: Egon és Dönci!!! Meg talán a 2005-ös Scene.org fesztivál teljes arculata.

- És melyikre a legkevésbé? :)

D.: Az ember nem tehet különbséget a “gyermekei” között!

- A nemzetközi 3D mezőnyben kinek vagy melyik cégnek a munkáit tartjátok követendő példának?

G.: Ilyen nincs.

- És mi a véleményetek a magyar rajzfilm gyártásról, leginkább a 3D animációkról? Pl. a Gát György-féle Kis Vukról?

G.: A Vuk stábjával együttérzünk, ugyanis nagyon jól tudjuk, hogy milyen minden nap napi 16-18 órát dolgozni. Ha minden igaz, most ők is ezt csinálják.

- Milyen technikával dolgoztok? Milyen gépeket, szoftvereket használtok?

G.: A fő szoftver a 3ds Max volt. Több tucat számítógépen zajlott a munka.

- Hogyan és mikor kerültetek kapcsolatba a demoscene-nel?

D.: 1999-ben mikor az egyik ismerősünk mesélt róla hogy Európában milyen jól mennek ezek a számítógépes cuccok! Ekkor mentünk ki az első demopartyra a “The party”-ra Dániába (Aars városába).

- Általában mi a véleményetek a demoscene produkciókról? Nyomon követitek a scene eseményeit?

D.: Hát sajnos mostanság nem sok időnk volt nyomon követni az eseményeket! Egyébként úgy gondolom, hogy itt az idő felfognia mindenkinek, hogy nagy számban bukkannak föl tehetséges arcok, csapatok a scene-en, tehát nem árt figyelni a demopartykat! Sok ember lépett át a scene-ből a professzionális piacra!

- Mit terveztek a jövőben, elképzelhető-e, hogy ismét indultok a demoscene-en valamivel?

D.: Nincs kizárva, hogy megjelenünk valamelyiken egy-egy melóval, de igazából nagyon sok tervünk van még a jövőre nézve és ez sok odafigyelést/időt igényel!

- Lelkemre lett kötve, hogy mindenképp kérdezzem meg: Hányszor néztétek meg a Wallace és Gromitot? :)

G.: Ezt a dolgot bevallom, nem értem. Nekem nem tetszett. Nem is bírtam megnézni.

Categories: Interjú

55 Responses so far.

  1. avatar d-lee szerint:

    Talán azért, mert Egon és Dönci klandja az űrhajóval erősen hajaz erre, nem?

    Wallace és Gromit: A nagy sajttúrában
    http://www.wallaceandgromit.com/watch
    És itt: A Grand Day Out – Countdown és Cheese on the Moon.

    Mellesleg készül az új W and G is! :)

    Pár év múlva meg esetleg láthatunk egy Egon and Dönci vs. Wallace és Gromitot, Alien vs. Predátor mintára? :D

    Amúgy Sidha máig csak a 10 éves Exceed születésnapon bemutatott wildját is az Aenimás srácok vitték ki The Party 2000-re…

  2. avatar slyspy szerint:

    Miert, a the partyn kizsuriztek?

  3. avatar pontscho szerint:

    Erről a legnevezetesebb információ, hogy ez első magyar gyártmányú egész estés számítógép-animációs film.
    Ez veletlenul nem a Nyocker c. borzadvanyt illeti? Ha jol remlik valami ATI Radeon akarmelyik renderelte le animalas utan.

    Szerk: ez az enlajtize rettenetes. :) Ertem mar miert nem van elterjedve :)
    [ módosítva Nov.29. 11:04 ]

  4. avatar slyspy szerint:

    milyen enlight?
    amúgy Nyócker azért némileg vegyes technikával készült. Fotók ugye pl. Egyébként én is gondolkodtam ezen, hogy ez most minek számít.

  5. avatar d-lee szerint:

    Nem zsűrizték ki, 6. lett, ha jól emlékszem.

  6. avatar Murphy szerint:

    Az egon és dönci full cg, és ebben a kategóriában az első hazai. Egyébként meg respect, hogy max-szel meg tudták csinálni…

  7. avatar d-lee szerint:

    Murphy: Így van.

  8. avatar slyspy szerint:

    KoalaPainterrel azert nehezebb lett volna. :)

  9. avatar Murphy szerint:

    slyspy: különösen mozi felbontásban :)

  10. avatar pohar szerint:

    tegnap láttam a madár nélküli Tescoban Egon & Dönce (mese)könyvet :)

  11. avatar slyspy szerint:

    és mondatok voltak benne? :)
    (muszaj lesz ezt a filmet megnezni valamikor…)

    Hopp itt az index kritikaja: http://index.hu/kultur/cinematrix/kritika/egonesdonci/

    Azert kulon gratulalok, hogy ennyire sikerult megfogni a gyerekeket, es azert meg kulonebbul, hogy az indexes kritikus igy erezte megat. :) (kajan vigyor es muhaha)
    [ módosítva Nov.29. 14:45 ]

  12. avatar Jimmi szerint:

    Szívesen megnéznék egy olyan egész estést, aminek nem az Egon és Dönci az alapja, hanem a Tension. Az se lenne baj, ha nincs történet. (De legyen. :)
    [ módosítva Nov.29. 16:31 ]

  13. avatar Maxie szerint:

    Lehet hogy tevedek de en ugy tudtam hoyg W and G kesobb volt mint az Egon es Donci, hozzam mindenesetre kesobb jutott el az elobbi.

  14. avatar Maxie szerint:

    Najó :)
    En csak arra emlekszem hogy valami régi max bemutatón (ami még a !matáv! székházban volt) néztünk Egon és Dönci előzetest. Wallace és Gromitot meg szerintem kevesebb mint 3 éve láttam eloszor.

  15. avatar slyspy szerint:

    viszont az indexes cikk garfield nyulas dolog nem all, mert a garfield filmverzioja egy evvel kesobbi mint az egon es donci.

  16. avatar Gargaj szerint:

    de Garfield mar ’79 ota van :)

  17. avatar Gargaj szerint:

    Tension amugy re-releaselve lett Evoke-on (atcsuszott elozsurin)

  18. avatar d-lee szerint:

    Garfield egészen pontosan 1978.06.19 óta van.
    Egy napon születtünk! ;)

  19. avatar slyspy szerint:

    De jaz indexes cikk a filmhez hasonlitsa, ami kesobbi.

  20. avatar d-lee szerint:

    Maxie drága, W és G első része 1989-es… Ráadásul DVD-n az első 3 epizódot megveheted 990-ért. Érdekes mód valamelyik műsorfüzet (Pesti Est/Exit vagy Freemittoménmi) Ugyanerre jutott mint én, hogy W és G utánérzés, illetve még hozzátették, a Mézga Aladár-Blöki párhuzamot…
    [ módosítva Nov.30. 09:51 ]

  21. avatar slyspy szerint:

    kritikusok kurva okosak am. amikor megjelent lemezunk, akkor annyi egyutteshez hasonlitottak, hogy mar gyujtottok. a legviccesebb az volt, hogy olyanakhoz is, amikrol soha nem is hallottam.
    nehez a kritikusoknak megemeszteni, hogy ugyanabban a kommunikacios es kulturalis rendszerben elunk, igy elofordulnak hasonlo dolgok itt-ott. irodalomban ezt toposznak hivjak. de mivel az index fikakultura ugy meghonosodott, ezert ofkoz minden kritikus kihasznalja a lehetoseget, hogy beszoljon ezugyben. holott.

    Nils Holgerson es Marton lud hasonlat meg nem jott elo? Esetleg Pokemon? Eger a marson? Lolka es Bolka?
    [ módosítva Nov.30. 09:47 ]

  22. avatar d-lee szerint:

    Egy koppintás, csak akkor működik (legalábbis nálam), ha valamilyen értelemben jobb mint az eredeti. Fejlett kritikai érzékem épp ezért tiltakozott már annak idején is a Bonanza Banzai ellen (nálam nem fért meg a Depeche Mode mellett…), annak ellenére hogy Ákos szövegei még mindig jók, és időtállóak. (Messze sikeresebb is egyedül.) Ugyanez volt a bajom annak idején a Friderikusz showwal is, nekem az csak egy gyenge Gottschalk-show utánzat, ami meg a Lettermann-show német változata. :D

  23. avatar Murphy szerint:

    A kritikusokat azért fizetik, hogy okossakat mondjon, függetlenül attól, hogy ért-e hozzá: “A lelkes „garázsfilmesek” egy játékszoftverrel rajzolták meg az egész történetet, és szőtték át humorral a meglepő tanulsággal szolgáló űrkalandot.”

    Nem láttam a filmet, lehet, hogy csak azért nem értem, de ez így hogy?
    [ módosítva Nov.30. 10:18 ]

  24. avatar d-lee szerint:

    Murphy! Ezen én is röhögtem. :D Na, akkor átmegyek Réz Andrásba, remélem olvassák az alkotók is, igyekszem építő jellegűt írni. Lesz benne némi spoiler, így aki meg akarja nézni, ne olvasson tovább. :D

    El kell hogy mondjam, hogy premier napon tehát tegnap a Corvinban néztük meg. A második legnagyobb teremben voltunk … kapaszkodjatok! …. velünk együtt…. 9-en(!!!) Vagy a reklámhadjárat költségvetése is kevés (bár nem hiszem, én lépten-nyomon beleütköztem E és D-be valamilyen formában hetek óta.), vagy tényleg hamar lejött az átlag mozibajárónak már a trailer alapján is, hogy valami nagyon hiányzik az egészből…
    Mégpedig leginkább a történet, és akármennyire is fáj, a dialógusok. A történet korántsem egyedi, ismert már sokféle leosztásban. (W és G, Aladár és Blöki, stb.) Csakhogy előbbiben elég jelentős szerepet kap az angol humor, utóbbinál meg kiemelkedő a finom humor, mely a magyar dialógusokra is épít (és leginkább csak magyarul működik, mert láttam németül is, felejtős.) A történet borzasztóan klisé szerű, és rengeteg poént hagytak ki az alkotók. (Egy maradt meg bennem, amikor a magyar szalámit a sivatagban fanyalogva fogadja a macska…) Egy Pixar vagy Dreamworks animációban, komolyan, 3 percenként van valami fergeteges dolog ami miatt emlékezünk rá, itt ez mind kimarad. Ha beszélni akarnánk a film után valamiről amire emlékszünk a filmből, különösen nincs miről. Ha kisérleti jellege volt annak, hogy elhadart 1-1 mondattal, vagy inkább 1-1 szóval kommunikálnak a szereplők, akkor azt kell mondjam, megbukott. 5 perc után idegesítő a macska nyavalygása, és Egon hangja se lett karakteres. Nem hittem volna, hogy ennek a hiánya ennyire romboló tud lenni az egészet nézve… 3 éves korig talán működik, mint a Duplo LEGO, de afölött fájdalmat okoz, rövid időn belül. Itt merül fel bennem az a kérdés is, hogy kire fókuszáltatok? Gyermekmeseként van benne több erős jelenet is, ami szerintem nem gyermek kompatibilis, ha meg próbálok az egészben a vége felé kifejtett üzenetként tekinteni, akkor meg az épp előbb taglalt bárgyúsággal nem fér össze. A kameramozgás néhol tényleg lassú, de amit még nem láttam sehol se leírva, néha viszont idegesítően “VIVA TV-s”, sőt az UFO-s jelenetnél már egyenesen sokkoló lehet egy kisgyereknek (Epilepsy warning, de begombázva biztos mókás. :D). Kicsit kötelező elemnek érzem a greenpeace aktivista jellegű bemutató részt, túl elgondolkodtató nem lett, de gyereket épp eléggé összezavarhatja, valahogy nem jött át ez az egész, ha a fogyasztói társadalom ellen szólt. Néhol igencsak unalmas lett, egy saccra 20 éves csaj már sikított a teremben a nagy űrbeli barangolásnál: “Dönciii szááállj mááár le valahoool!!!” (Előtte idiótán gagyorászott, mint a macska, de 5 perc után szerencséjére befejezte.) Én is azt éresztem, hogy laza szállal össze lett rakva valami, ami legyen 75 perces, és fogjuk rá, hogy egész estés film. Némi alázattal, és ha nemcsak az animációra és a táj és tárgyak kidolgozottságára figyeltek, legközelebb sokkal jobb lesz. Pont a magyar rajzfilmek sajátja a remek humor, és a kiváló dialógus, ez az ami innen kimaradt!
    A zenei válogatás is nekem furcsa… A főcímzene talán ha 1 gitárral lett elpengetve, mikor pont annak lenne a lényege, hogy megkapó legyen (öreg Disney recept), és az az 1-2 megvásárolt zene ami belekerült, nem mindig jött be a látványhoz… Állítólag én vagyok csak olyan elmaradott, hogy nem nézek newschool rajzfilmeket a Minimaxon, de nekem a drum and bass és a rockzene nem éppen mesekompatibilis műfaj. A figurák tényleg elnagyoltak,… de – és akkor jöjjön a dolog egyértelműen pozitívuma – az animáció 90%-ban jó, a táj, tárgyak kidolgozása részletessége előtt még 1-2 nagyobb cég is elbújhat, és pláne ha csak ennyien képesek voltatok erre, mindenképp szenzációs. Látatlanba megmondom (na jó trailerek alapján) hogy ütni fogja a KisVuk-ot, pedig abban állami pénz, neves szinkronhangok, és erős pr munka is benne van, valamint egy elb*szott forgatókönyv is találtatott hozzá. (Nem véletlen, hogy Dargay nem adta a nevét hozzá…) Keressetek egy jó könyvet ami megfilmesíthető, és tényleg újabb dimenzióba helyezitek az éledező magyar rajzfilmgyártást. Sok sikert kívánok!

  25. avatar Gargaj szerint:

    persze hogy jatekszoftverrel, hogy lehet ilyenen fennakadni bazz… nemtudtad mennyire egyszeru? plane ugy hogy a directxben egy csomo textura benne van alapbol…

  26. avatar Maxie szerint:

    jóvanna dlee egyszer már kijavitottak, és elismertem hogy tévedtem.

  27. avatar d-lee szerint:

    Maxie: Akkor még nem vettem észre. Bocs. ;) Vedd úgy, hogy tovább pontosítottam. :>

  28. avatar Murphy szerint:

    Klasszikus mikor gamedevben a zenész megkérdezi a programozókat, hogy használják-e a 3dfx részecske effektjét. :)

  29. avatar slyspy szerint:

    Ezt szeretném kikérni magamnak. :))
    Eleve mi az a 3dfx? :)

  30. avatar Murphy szerint:

    No akkor: Ez nem anekdota, hanem egy megtörtént story. De nem a slyspy-al… :)
    [ módosítva Nov.30. 16:08 ]

  31. avatar d-lee szerint:

    A Teo volt? :D

  32. avatar blala szerint:

    Az index olvasoi nyomasra korrigalt:

    “Az első magyar egészestés 3d-s rajzfilm első epizódját az amerikai mozifilm munkálatai előtt már bemutatták. De átadjuk a szót az egyik reklamálónak, Kövér Andrásnak, aki a demoscene portál szerkesztője:”

  33. avatar Murphy szerint:

    Mikor dolgoztam én a Teo-val egy játékfejlesztőcégnél?

  34. avatar Maxie szerint:

    dlee A teo zenész?;) Én mindig csak a bort látom belőle :)

  35. avatar slyspy szerint:

    blala: érted vazze, nem szarral gurítok. ;)

  36. avatar Gargaj szerint:

    egyebkent ahogy holland baratunk felhivta ra nemreg a figyelmet, Donci a garfield muvi elotti verziokban meg mas szinu volt :)

  37. avatar slyspy szerint:

    ja, szőrősebb meg cirmosabb lett. de ettől még nem az volt, hogy fú de jó a cg garfield, mi is csináljubk olyat, de ne pont.

  38. avatar Bery szerint:

    A kapható könyv végén van kifestő rész is, szóval olyanra színezed, és annyira szörteleníted, amennyire jól esik ;)

    Egyébként meg nagyon részletgazdag scene-k vannak a filmben a screenshot-ok szerint, ami azért egyértelműen a készítők érdeme, és biztos nem külső behatás. Bár a filmet nem láttam, de a korábbi animok alapján engem a történet nagyon nem érdekel, de a látvány, az ötletek ettől még szuper jók.

  39. avatar pasy szerint:

    Megnéztük testületileg a filmet, NAGYON JÓ! gratulálunk a készítőknek!

  40. avatar pohar szerint:

    a mozipénztáros megkérdezte, hogy biztos meg akarjuk-e nézni a filmet, mert sokan a felénél kijöttek :D

  41. avatar slyspy szerint:

    Hm. Ez David Lynch filmeknel is elofordul. :)

  42. avatar pasy szerint:

    pohar azt elfelejtetted írni hogy miért:)
    sokan a felénél kijöttel mert nincs benne párbeszéd

  43. avatar pasy szerint:

    c megjegyzése a filmhez: “én még ilyen hosszú demót nem láttam”

  44. avatar Maxie szerint:

    crixnek sztem igaza van, szamomra nehez elkepzelni egy teljesen dialogusok nelkuli filmet. De majd lehet hogy adok neki egy lehetoseget :)

  45. avatar pasy szerint:

    aki remage mögött áll a képen.
    hova lett az előző komment szerkesztése gomb?

  46. avatar Oswald szerint:

    maxie, kooyanisquatzi

  47. avatar slyspy szerint:

    Oswald! Jol mondod, de helyesen koyaanisqatsi es meg folytatasai: powaqqatsi, naqoyqatsi illetve a koyaanisqatsi operatora altal keszitett baraka.
    amugy http://www.youtube.com/results?search_query=koyaanisqatsi&search=Search
    abszolut kedvencek ezek.

  48. avatar Maxie szerint:

    thanks but no thanks :)

  49. avatar slyspy szerint:

    pedig.

  50. avatar Murphy szerint:

    pasy: jah, hát a crixet ismerem, még munkatársak is voltunk, csak az egy betűs verziót nem ismertem a nevéből. ;)

  51. avatar pasy szerint:

    pedig mostmár egy ideje így használja:)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.