☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Home Forums A Demokészítés művészete Zene Programok

Viewing 30 posts - 61 through 90 (of 104 total)
  • Author
    Posts
  • #3233
    avatarGeomaN
    Member

    Írtam ma Vincenzonak, aki sokat segített, több kérdésre is kaptam válasz, és felajánlást hogy kérdezzek bátran ha valami nem tiszta, úgyhogy majdcsak kitisztul minden. Ezúton is köszönöm neki, és természetesen NEKTEK is ! :)

    #3234
    avatarvincenzo
    Member

    no, hát akkor elemezzük ki, mit is jelenthet ez a sok betű/szám :)

    ADSR L P SPEEDS L F V! V2 ## FX
    00E8 0 8 000000 0 0 01 02 0C 01

    ADSR gondolom egyértelmű, a P8 a pulse width, tehát a négyszögjel telítettségét jelenti, ez így most 50-50%
    a V1 és V2 valamiféle Vibrato effektek, jelen esetben sok értelmük nincs, mivel ez egy dobhang.
    ##=0C <<< ez a wavetable-be beírt hullámformákra vonatkozik, a táblázatban a 0C pozíciótól kezdődő értékekre fog figyelni.
    FX=01 <<< ez valami olyasmi, hogy akár c0 hangon, akár c7-en játszuk le ezt a hangszert, mindig ugyanazt a hangmagassáágot fogja tartani, amit a wavetable-táblázatban megadunk neki.

    0C 81 FF <<< 0C pozíciónál noise hullámforma, ff hangmagasságon
    0D 81 FF <<< még egyszer szerintem felesleges, ettől csak antirealisztikusabb lesz a dob :)
    0E 41 0C <<< négyszögjel, az alaphangtól 0C félhangra
    0F 41 0A <<< négyszögjel, az alaphangtól 0A félhangra
    10 41 02 <<< négyszögjel, az alaphangtól 02 félhangra
    11 91 00 <<< 91-es hullámforma nem létezik, ez az érték az editornak mondja meg, hogy itt ér véget az adott hanghoz tartozó wavetable. lehet loopoltatni is, ha 00 helyett 02-t írunk pl, akkor kettőt ugrik vissza és kettőt ugrik vissza és kettőt ugrik vissza és… amíg le nem cseng a hang :)

    nagyjából ennyi. nem is olyan bonyolult. csak először nehéz rájönni, hogy melyik paraméter micsoda… ráadásul a négyszögjel speciális, mert ugye annak van a kitöltési tényezője, aztán a SPEEDS is valamiféle mahináció, ami csak ezzel a hullámformával működik. a két L paraméter is csak négyszögjellel használatos.
    a F pedig a filter táblára mutat, ha az FX-ben be van kapcsolva, hogy a hang használjon filtert, akkor F1=egyes számú filtertábla érteki lesznek hatással.

    huh… na befejeztem. érdekel ez valakit egyáltalán?? :)))

    #3235
    avatarslyspy
    Member

    vincenzo! Hat vazzeg cikket errol de iziben! engem is erdekelne jol!
    a speeds sztem az, hogy ez a kitoltesi tenyezo mennyivel modulalodjon. de csak tippelek.

    #3236
    avatarGeomaN
    Member

    Persze hogy érdekel! Iszom a szavaid … őőő ..betűid !:)))) Tök izgi hogy nem úgy van mint a mai zeneszerkesztőkbe, jön a hülyegyerek, bedobál egy halom hangot meg groove-ot, tölti a pluginokat, (had foggyon el a 3Ghz-es Penti) és már üti is a billentyűt, kész a zene, kap egy mastert (legalábbis Ő azt hiszi tudja mi az a master) és mehet mp3-ba. Ebben még a szerkesztőfelület is olyan nyers – nem színes, és ezek a kódok :))) Nem épen egy wav-rakosgató 1000sávos csodaprogi, érzem hogy meg kell vele izzadni ! .. ettől jó, ezért gubbasztok most is fölötte!

    #3237
    avatarMurphy
    Member

    A c64-es zeneszerkesztők engem mindig egy monitorprogramra emlékeztettek… látom nem jártam messze az igazságtól :)

    #3238
    avatarvincenzo
    Member

    jóvan, majd előszedem a régi, commie inside-ba írt cikkemet, kicsit kipofozom oszt’ megkapjátok :)murphy: igen! látnád a korai editorokat… gondolom plusin is valami hasonlók lehettek/lehetnek :)

    #3239
    avatarslyspy
    Member

    Vincsi! Örömet okoznál! :)

    #3240
    avatarControl
    Member

    A DMC-re visszatérve egy post erejéig: kíváncsiságból csináltam egy kis statisztikát, hogy a HVSC-ben lévő zenék közül (~32000 db) mennyi készült DMC-vel, és egész érdekes eredény jött ki:(A DMC és a JCH editor összes verzióját egy kalap alá vettem.)1. DMC: 7865 db (25,41%)2. Music Assembler: 4537 db (14,66%)3. JCH editor: 3131 db (10,12%)4. Future Composer: 2139 db (6.91%)5. Soundmonitor: 2046 db (6.61%)A DMC verziók eloszlása pedig:DMC v4.x, vagy kisebb verzió: ~6082 dbDMC v5.x: ~1773 dbDMC v6.x: 10 dbSzóval a HVSC-ben lévő zenék több mint negyede DMC-vel készült. Azért nem semmi..A statisztikát a SIDId nevű programmal csináltam, akit részletesebb stat érdekel, az próbálja ki. :)

    #3241
    avatarvincenzo
    Member

    hehe, én csináltam dmc7-el is pár zenét. azt azért szeretem, mert tud multispeed zenéket, valamint a “kezelőfelülete” szinte ugyanaz, mint a 4-es verzióknak.

    future composer halál volt, főleg azért, mert a durationokat ki kellett számolgatni, nem volt olyan, hogy sorok kihagyásával ritmus befolyásolása :)

    #3242
    avatarMurphy
    Member

    Gondolom a dmc7-et is 4-nek látja a progi. Egyébként meg Controll nagy király vagy, hogy ezt megnézted!

    #3243
    avatarGeomaN
    Member

    Nekem egyenlőre még a 4 is latinul van, bár már nem annyira mint a legelején. De hogy egy hang miből és hogyan épül fel az egyszerűen napok óta nem bírom megfejteni :((tracker részre még rá sem tértem, sound editorban mélázok . Aztán látom akkordot csak úgy csinálhatok ha arpeggozok (nem tom jól írtam-e) 3 vagy több hangot. De azt is miként, mi alapján ?Trackerbe csak belenéztem, és megdöbbenve tapasztaltam hogy a sávok nem futnak mint amigan pl., és ráadásul egyszerre csak egyben tudok szerkeszteni .. phuuuez szerintem idegölő és iszonyat bonyolult, a későbbi “lefelé futós” trackerekhez képest 

    #3244
    avatarGeomaN
    Member

    íme egy kép:http://users.cwi.hu/sgupload/1194009294.jpga 2 piros körben lévő dolog számomra azt feltételezi, hogy egyazon “00” – ás hangról van szó, akkor miért kell a “01” -be az a (91) hogy legyen hangja is a gépnek?!miért nem szólal meg a “00”-án a “41”-es mittudoménmi egy hangként? :(

    #3245
    avatarGeomaN
    Member

    egy másik:http://users.cwi.hu/sgupload/1194010559.jpgmiért kell nekem 4 paraméter (piros jelölésben) hogy megszólaljon 1 BASS hang ? Vincenzo! .. mi az a 4 adat ?Az az egész oszlop a “0”-ás  hanghoz tartozik ? Ha igen, akkor viszont mik azok a paraméterek? :-O

    #3246
    avatarslyspy
    Member

    Ő a DMC írója- hátha segít. de nem én küldtelek. :))

    #3247
    avatarGeomaN
    Member

    köszi slyspy! …tök jó hogy Ő ilyen programot ír, én meg még a programot sem tudom kezelni :)) …

    #3248
    avatarControl
    Member

    Murphy: kösz! :)GaomaN: azért szerencsére zenélni c64-en nem “iszonyat bonyolult”, bár kétség kívül egyedül kezdőként belejönni nem egyszerű. Ejj, egy party-n de egyszerűbb lenne ezeket elmagyarázni, akkor sokkal hamarabb megélhetnéd az “a-ha!” lelkiállapotot… :)Na mindegy, lássuk a képeket! Az elsőn lévő hangszerrel semmi gond sincs, abszolút működőképes. Ugye szóközzel tudod tesztelni az aktuális hangot a TRO által megadott oktávban. Tehát ha a TRO értéke 3, és megnyomod a szóközt, akkor olyan hangot kapsz, mintha a szekvenszerben egy csatornába C-3-at írtál volna.A WV oszlopban megadhatod, hogy az adott hangszert milyen hullámformákból szeretnéd összerakni. A SID oszcillátorai az alábbiakat ismerik: **-háromszög (kódja: 11)-fűrészfog (kódja: 21)-négyszög (kódja: 41)-zaj (kódja: 81)Az első hármat akár keverheted is olyan módon, hogy összeadod a tízes helyiértéknek megfelelő értékeket (értsd: a felső 4 bitet):- 11 kombinálva 21-el: 31 -> háromszög + fűrészfog (a kimenet a két hullámforma ÉS kapcsolata, de ez most mellékes)- 21 kombinálva 41-el: 61 -> fűrészfog + négyszögés így tovább..Ennyit a hullámformák típusairól. Kérdezed, hogy miért kell a 91? Nos, az annak ellenére, hogy a WV oszlopban helyezkedik el, kivételesen ez nem hullámformát jelöl, hanem egy parancsot ad a playernek, hogy az adott hangszerhez tartozó hullámformák megadása ott véget ért, és ugorjon vissza x sort.* Ezzel meg tudjuk azt csinálni, hogy egy hangszer a lejátszása során hullámformát váltson. (Mondjuk ez a váltás írtó gyors, mivel egy sor kb 1/50-ed másodpercig szól, ha jól sejtem.)Mielőtt példát hoznék, még gyorsan elmondom, hogy mire jó az FX oszlop: a hullámforma mellé írt érték megadja, hogy az alaphanghoz képest (pl. C-3, vagy A-5, ezt majd Te határozod meg a szekvenszerben) hány félhanggal magasabban szólaltassa meg az adott hullámformát.Első példának jó az első képed:## WV FX […] SND:0000 41 0000 91 00 00kiválasztod, hogy a 0-ás hangszered négyszögjel alakú legyen (41), a következő sorban pedig azt szeretnéd, hogy ez így is maradjon: a 91 által a player visszaugrik a 0-ás sorba, így a ’41 00′ ismétlődik amíg szól a hangszer. Ez így oké, de ezzel az egyszerű hangszerrel nem aknáztuk ki rendesen a lehetőségeinket, lásd köv példa: ADSR L P SPEEDS L F V1 V2 ## FX SND: 0100C9 0 0 000000 0 0 00 00 02 08## WV FX02 21 0003 21 0404 21 0705 93 00 02Ebben az esetben az 1-es hangszered nem csak egy darab hullámformából fog állni, hanem 3-ból, ráadásul azok az 5-ös sornak köszönhetően ciklikusan ismétlődni fognak. Az egyes sorok között csak annyi az eltérés, hogy míg az első sor az alaphangon szólal meg, addig a második az 4 félhanggal fentebb, a marmadik sor pedig 7 félhanggal fentebb. Ha nem tévedek, akkor ez egy dúr akkord lenne. Mivel a 3 hangmagasság nem egyszerre, hanem egymás után hallható, ezért beszélünk arpeggióról. Megfigyelheted, hogy a hullámformát nem változtattuk, csak a hangmagasságokat. Egy fentebb lévő post-ban (2007.10.27, 12:03:06) az általad beírt dob hangszer viszont már a hullámformát és a hangmagasságot is változtatta. (Igaz ott a hangmagasság-megadás nem relatív, hanem abszolút volt, de erről majd talán később.)Remélem tisztult valamennyit a kép. Bocsi az ultrahosszú post miatt!/Control*: Forma: 9x: x sornyi relatív ugrás visszafelé. Tehát, a 91 azt jelenti: ugorj vissza 1 sort (a harmadik oszlopban megjelenő szám segítségképpen megadja, hogy ez melyik sor is pontosan). A 94 meg például 4 sort ugrik vissza. Érthető valamennyire?**: (Apróbetűs rész következik! Csak az 5-ösért kérik! ;-) Hogy miért pont ezek az értékek kellenek? Ez nem alapvetően fontos a c64-es zenéléshez, de a megértést segítheti, ha elmondom, hogy ez az érték -ami egyébként hexadecimális formában van- közvetlenül belekerül a SID chip egyik hangcsatornájának vezérlőregiszterébe ($D404 vagy $dD40B vagy $D412 attól függően, hogy melyik csatornán fog megszólalni az adott hangszer). Ha érdekel, hogy melyik bit mit csinál, akkor egy referenciakönyvből könnyen ellesheted. (Vagy később kitérünk erre is bővebben.)

    #3249
    avatarControl
    Member

    Na úgy látom, hogy jópár helyen ugyanazt magyaráztam, mint Vincenzo, de ugye az ismétlés a tudás anyja… :) Ha meg hülyeséget írtam volna, akkor úgy érzem van a közelben olyan egyén, aki picit kompetensebb nálam.. ;)

    #3250
    avatarvincenzo
    Member

    control, teljesen korrekt és szerintem érthetőbb is, mint az én leírásom :)
    lehet, hogy közösen kellene nekiülnünk annak a dmc leírásnak…? főleg, hogy így utólag visszanézve a ci-ben megjelent cikkeimet, néha óriási baromságokat írtam… :)

    #3251
    avatarGeomaN
    Member

    Control! Igen, tisztult a kép sok helyen ! :) Most végre legalább a hangok kiosztását megértettem, hogy a “0”-dik (első generált hangom) hangom is foglalhat bal oldalt akár 4-5 helyet is a ## VW FX oszlopban, tehát a következő hangszer a 6.-ról fog indulni. Mert hogy eddig ez sem volt tiszta. (erre írtad hogy több hullámformát is összekombinálhatunk) a TRO tiszta..a “91” már az őrületbe kergetett, erről a pc billentyűzete tudna mesélni.. egyszerűen nem jöttem rá mi az.Szóval igen, a sound editor egyre tisztább, most még elleszek vele egy darabig, megnézem milyen hangokat lehet kicsiholni, addíg nem térák át a filter editorra + a trackerre !a “SPEEDS” ami még “?”-es… no ennyi, újra csak köszönni tudom az infókat, ha egyszer eljutok egy partyra, ígérem az első kör malátalevet én állom :))

    #3252
    avatarvincenzo
    Member

    mint az közismert, idén még lesz a csigavár2007, aztán ennyit a partikról :)

    naszóval, speeds.
    isten megteremté a négyszögjelet, majd látá, hogy ez jó. és lőn az egyszeri zenész, és rácsodálkozék.
    a négyszögjel tulajdonképpen egy adott időegység alatt felvehet 1 és -1 értéket. a kitöltési tényező adja meg, hogy mennyi idő alatt vált egyről mínusz egyre a hullámforma.
    tehát a 8-as érték a középállás, a négyszögjelünk 50-50%-os.
    0-hoz közelebbi értékeken a jel eleje lesz “rövidebb”, F-hez közelebbi értékeken a jel vége lesz rövidebb. vagy fordítva. ezt meg kellene nézni valamilyen szkóppal :)
    és ahogy sly mondta, a speeds valamiféleképpen modulálja a négyszögjelet, viszont erről már okosabb embereket kell megkérdezni, vagy egyszerűen kísérletezgetni kell.

    #3253
    avatarGeomaN
    Member

    aham .. azt nem mondom hogy teljesen értem, de azért nagyjából. De igazából nagyon nem hallani a hangon ha állítgatom, nem ? Vagy csak rosz hangnál néztem? :-/

    #3254
    avatarGeomaN
    Member

    őőő… a DMC-be amiket betoltam zenéket (alapból benne voltak) azok ugye “.DMC” kiterjesztésűek. Akkor most ez hogy is van, mert amiket meg hallgatok pl. winampban, az “.SID”Bár valahol olvastam hogy a SID az hasonló mint a MIDI, tehát ugyanolyan szekvencia, eredetileg hangok nélkül, csupán program, ami meghajtja a hangokat. De akkor a SID hogyan készül? :-/  .. és minek ?

    #3255
    avatarMurphy
    Member

    A SID gyakorlatilag a kirippelt zene, playerrel együtt, kvázi egy memdump, és hozzá a lejátszáshoz szükséges infók. (init, play, hányszoros…) A SIDplay pedig gyakorlatilag egy C64 emulátor, ami kizárólag a C64 hang részére koncentrál. Google majd megmondja, hogy hogyan konvertéld a zenédet SID-dé.

    #3256
    avatarvincenzo
    Member

    prg2sid.
    hvsc oldalon van link hozzá, vagyis régebben volt… :)
    a .dmc kiterjesztést le kell cserélni prg-re, aztán már mehet is a konverterbe.
    star commander meg szépen olvassa a .d64 image-ket, lehet vele ide-oda másolgatni, átnevezni, tulajdonképpen totalcommander, nortoncommander klón.

    #3257
    avatarGeomaN
    Member

    aham .. jó, még nem tartok anyira előre, csak megkérdeztem :) , mert a DMC-be akartam betöltögetni zenéket kielemzés céljából, és ugye sidjeim vannak, amiket meg nem tudtam betölteni, “.dmc” kiterjesztésű zeném meg csak azok vannak (pár db.) ami alapból a DMC4-ben van.

    #3258
    avatarvincenzo
    Member

    “kérjetek, és adatik tinéktek!” :)
    http://freshmindworkz.hu/vincenzo/temp/sidz.zip
    annyi a teendő, hogy star commanderrel létre kell hozni egy üres .d64-et, majd fel kell másolni rá a zenéket. ezek most .prg kiterjesztésűek, de végülis rohadtul mindegy, a dmc7 megeszi őket úgy is, hogy csak a filenév elejét írod be, utána meg csillagot teszel. ja és ezek a zenék vegyesen dmc1.2, 4, 7, de a dmc7 betölti őket rendesen, csak beszól, hogy régi player :)

    #3259
    avatarGeomaN
    Member

    na ezt gyorsan meg is lesem .. kösz vince.ill. meglesném, mert hogy le is fagy 10 mp-ként hál Isten a starcom., meg amikor nem, akkor sem tudom hogyen kell benne létrehozni .d64 filet.

    #3260
    avatarvincenzo
    Member

    latest beta nem fagy xp alatt:
    http://sta.c64.org/sc08322b.zip

    F9->commands->make disk image (shift+f1)

    http://freshmindworkz.hu/vincenzo/temp/sidz.d64 :)

    #3261
    avatarGeomaN
    Member

    igen, így sokkal jobb. Csináltam egy “vinc.d64” file-t (beletoltam a dalokat) és bemásoltam abba a könyvtárba, ahol maga a DMC4 is van, viszont nem látja , továbbra is csak a gyárilag benne lévő dalok listáját adja ki, a “vinc.d64”-et nem találja. Gondolom valahol könyvtárat kéne váltanom :-/

    #3262
    avatarGeomaN
    Member

    http://users.cwi.hu/sgupload/1194193242.jpgNatehát én látom hogy ott van (piros nyíl), de ő csak a DMC4 (fölső) könyvtárat látja én meg nem tudom hol kéne váltanom VINC könyvtárra .(..gondolom ha megoldódik, akkor meg majd az lesz a baja hogy nincsen ott a .dmc a nevek végén..)

Viewing 30 posts - 61 through 90 (of 104 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára