☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

comalandAz X után hirtelen ötlettől vezérelve, megpróbáltam feleleveníteni egy, a régi lemezujságokkal eltűnt szokást. A C64 scene néhány aktív alakjának tettem fel pár az X 2014-hez és úgy általában a C64 scenéhez kapcsolódó kérdést.

A válaszok beérkezése és feldolgozása kicsit több időt vett igénybe mint számítottam, cserébe a válaszok elég tanulságosak.

Kiderül például, hogy mennyire sokféle szemüveggel lehet nézni a demókat és grafikákat. A cikkből azt is megtudod, hogy mi köze a Bud Spencer & Terence Hill filmeknek a C64 scene-hez. De számomra a legnagyobb tanulság, hogy a compozenéket még a zenészek se hallgatják meg utólag. :)

Melyik demo volt a kedvenced az idei X-ről? Miért?

Grass: Disco Apocalypso by Shape Design: mert Archmage grafikákkal van tele :)

De az egész demo tetszik, nagyon jól össze van rakva. Nem annyira ál leejtős produkció, viszont szerintem a legjobb design-ja ennek a demo-nak volt.

Cargo: Az Uncensored egy leheletnyivel jobban tetszett a compo utáni pillanatban, de mára nem tudnék dönteni. Kódban mindkettő elképesztően erős volt, de a BD jobb volt kohézióra, míg a Censor&Oxyron egyéni grafikai teljesítményben és zenében.

Vincenzo: Cseréljük fel az első két helyezettet és ez lenne az én sorrendem :) A Booze demo egyetlen hiányossága a zene, kicsit mintha alulinspirált lett volna Dane, viszont összhatásában az egész demo összeszedettebbnek tűnik.

A Censor-Oxy kooperáció meg hiába odab****, külön-külön minden szép és jó benne, de valahogy nem áll össze egy egésszé.

A Fairlight kicsit unalmas, a 4. helyezett Shape pedig kellemes (itt a zene is jó lett és viszi a demot). Mahoney vicces volt, de a komolytalankodás miatt nem ütött akkorát ez a demo, mint a régebbi dolgai.

A többieket meg kell még néznem, sajnos, nem jutott eddig rá idő.

Poison: Azt hiszem, az első két helyezett mindenkinek kedvence. Ezek között nem nagyon tudok sorrendet állítani, viszont harmadiknak én a Noname digi hang demonstrációját választanám, mert már jó ideje megy ennek a technikának a feszegetése és ez az első igazán átütő, minőségében is  elismerhető teljesítmény. Szegény Algorithm most magyarázkodik is CSDB-n :) (Ő az, aki többször demózta már a technikát, de nem volt valami meggyőző.) Ha egy kicsit csiszolnak még rajta és készül hozzá szekvenszer, akkor hamarosan jöhetnek a PC-zenészek C64-re!

Artlace: Comaland. Nagyon egyben volt a design, kód meg a zene. Megérdemelten nyert, az Uncensored kicsit vontatottabb volt. A Shape demoja lehetett volna második de ők nem akkora név (a mai scener-eknek) mint régebben voltak.

Clarence: Uncensored. Jó az irama és a zenéje, sok érdekes újítás van benne, kódilag lenyűgöző.

Oswald: Egyértelműen az Uncensored. Mind kódban mind designban, mind zenében jobbak voltak mint a ComaLand, ahol a designon és az effekten is meglátszik hogy nagyon sok ember volt benne. Ezzel szemben a Booze demoban egy ember rakta össze a látványvilágot. Arról nem is beszélve hogy alig találni olyan képernyőt ahol nem 320×200 lenne a felbontás. Mindezt olyan könnyedén adják elő mintha hétköznapi dolog lenne. :) Nagyon jók a beszólások, kikacsintások is: the scroller zooms into all borders and continues IN YOUR FACE :) A ComaLand a greetings/end parttal nagyon el is lett rontva a végén.

Edhellon: Bar az Oxyron-Censor coopnak drukkoltam, hogyha oszinte akarok lenni a Booze demo jobban tetszett, egysegesebb volt a dizajn ugy egeszeben. A Comaland szinten egeszen elkepeszto kodokat vonultatott fel de (valoszinuleg a sok keszito miatt) kevesbe volt egyseges a dizajn. En mindkettore maximalis pontot adtam a szavazorendszerben es mivel nagyon keves hija volt a holtversenynek ugy tunt a legtobben igy voltak ezzel. Akikkel en beszeltem azok kb mind igy szavaztak.

Leon: Nos, mindenképpen a Booze demójára voksolnék. Elsősorban azért, mert a Booze Design mindig minőségi dolgokat készít, és fokozott várakozással ültem a “stream” elé, tudom… fotel-színerkedés, de sajnos idén nem jutottunk ki X-re. Azért tetszett leginkább az Uncensored, mert tele volt world-first és world-record partokkal. Csodálatraméltó, hogy HCL még mindig meg tudja lepni a hazai és nemzetközi demoscene-t. Ami még elképesztőbb, hogy nem csak a C64 érát, hanem a Pc-s és Ámigá scene-t is!

Természetesen nem hagyhatom szó nélkül Bob művét sem, a Censor és Oxyron közös gyermekét, a ComaLand-et. Ez a demó is tartogatott meglepetéseket és innovatív partokat, egyaránt.

Talán, ami miatt a Booze demója jobban bejött, az a kohézió és a valóban sztori vonalon mozgó egység. Története volt, sajnos elég tragikus, elgondolkodtató üzenete, nem utolsó sorban a grafikusok hasonló dizájnt hoztak és ettől egységet teremtett a demó, szerintem. A kooperatív demók esetében, mint Bobéknál is, sajnos áldozatául esett a kész demó a sokszínűségnek, ergó: Amikor olyan erős és magasan kvalifikált grafikusok találkoznak, mint Mirage vagy Veto, akkor nyilván sok az ütközéspont, mindegyik grafikus a saját stílusát hozza, ettől ámbár tényleg látványos és szivárványszínű lesz az alkotás, de épp ilyen mód zavaró is ez a fajta technika és akár tehetségbeli különbség. Mondjuk Yazoo az elmúlt időben rengeteget fejlődött.

Az Offence demójáról nem szívesen alkotnék véleményt, mert nekem nagyon de nagyon nem jön be Pal erőltetett százképernyős scroller grafikáira épített, design demó, szinte nulla kóddal… Láttam már pár ilyent, unalmasnak találom.

Melyik effekt lepett meg legjobban? Miért? Van már tipped hogy működik?

Grass: Booze Design – Uncensored: forgó rasterbar. nem vagyok kóder, fogalmam sincs a technikai háttérről. Szerintem videó! :)

Cargo: Effektnek a fraktál 2×2-es fraktál zoom. Azok az effektek az Unsound Minds óta a kedvenceim, és a Booze csavart rajta egyet. Amit nagy ötletnek tartottam még, az a pszeudo 3D part.

Vincenzo: Minden meglepett, nekem még lehet újat mutatni :) És hát fogalmam sincs, hogy melyik effekt hogyan működhet, ez nem az én szakterületem. A Censor digizene viszont évről-évre egyre jobb minőségű, bár a zenei stílus nem mindig tetszik.

Poison: A legtöbb effekt viszonylag könnyen magyarázható, épp csak az a fizikailag érthetetlen, hogy honnan volt annyi memória, ahol mindez elfért?! (adat + speed code)

Artlace: Az Uncensored-ból amikor is repkedő kockák scrolllá állnak ossze. Azért kedvenc mert egyelőre nem teljesen tudom hogy működik. A többire azért nagyjábol rájöttem meg beléneztem a kódokba.

Clarence: Két effekt is. A forgó raszterek az Uncensoredben HCL-től. Részben értem, részben még nem.

A másik a Comland-ben a texture mapped vektor Axis-tól, túl gyors c64 sztenderdhez képest (és tuti nem animáció).

Oswald: A forgó ötszögekből álló padló :) Nem bonyolult: a forgás egy animáció karakterekből, a színeket pedig karakterenként beállítgatják. Mivel 256 karakter kevés lenne egy képernyőre, ezért a karakterek lossy módon vannak összeválogatva, hogy azért kiadja valahogy.

ComaLand Texturált kockája is hasbavágott, hihetetlen sebessége van a számolt pixelekhez viszonyítva. Ez sem olyan bonyolult, gyakorlatilag affine map van, ahol elég egy vizszintes sorra kiszámolni hogy hogyan kell olvasni a texturából, utána már csak tologatni kell az olvasás címeit a további sorok kirajzolásához. ez 16 biten nem egyszerű feladat, mert csak 8 bites index regiszterek vannak hozzá és naiv hozzáálással még így is lassú lenne, itt az a trükk hogy csak 6bitx6bit a textúra mérete, ezért +2 bitet be lehet tolni az egyik regiszterbe, az egyik eltolásból, és a címek felső 8 bitjét ezért elég negyed annyiszor (6-2bit = 4bit negyed annyi variáció) buzerálni. Aki megértette jelentkezzen :)

Az X 2014 demo compoja

Edhellon: A Booze demobol a forgo raszterbarok, az Oxyron demobol a novenyek kozott forgo kocka (megha technikailag talan nem is az a legalleejtobb). Nem volt idom kielemezni hogy mukodnek, majd megkerdezem Oswaldot. :)

Leon: Egyértelmű, hogy a megforduló raszter part a Booze demóba mindent vitt, emlékszem, ültünk a stream előtt, néztük a monitort, közben beszéltünk skype-on Cargoval, Poisonnal, és egyszerűen csak annyit bírt mindenki írni, hogy “NA NE!” “EZT NEM HISZEM EL!” Részemről mindez pár “BAZ*MEG”-el párosult… Padlóra fektetett mindenkit ez az effekt, legalábbis engem mindenképp.

Természetesen ott van  a multi arcra feszített plazma, szintén a Booze alkotásban, valamint az arcba nyomuló full-screen scroller… Egyszerűen hihetetlen, nem akartam hinni a szememnek és szinte még így ennyi nap elteltével is hitetlenkedve nézek magam elé…

A Censor+Oxy demójában is volt számtalan meglepetés, a texturázott forgó kocka az egyik lemezfordító partban elég impressziv volt, de Yazoo nyitott felső-alsó borederes grafikáján pörgő kocka látványa is sokkolóan hatott rám. Ebben a demóban is volt számtalan új és eddig sosem látott megvalósítás, új és friss part, effekt, ami talán új lendületet adhat a C64 demoscene-nek.

…és hozzáteszem… fingom sincs, hogy működnek, én csak egy kis grafikus vagyok… közöm sincs a kódhoz… X_D

Kedvenc grafika a partyról? Mi tetszik benne?

Grass: Out Run Memories – ilesj

Nagyon ott van a ditherezési technikája.

Cargo: A PETSCII demo megoldásai nagyon jók voltak. Látszik, hogy kijött pár használható cross-platform editor.

Vincenzo: A grafikák az utolsó pár helyezettől eltekintve zseniálisak. És ami minőség a Censor-Oxy demoban van… hihetetlen…

Poison: Nálam Yazoo volt a befutó az erdei házikójával. Voltak ennél jobbnak tűnő képek, de szinte egytől egyig lerí róluk, hogy valami 16 színre konvertált fotóból/PC-n festett képből készültek. Ez általában ott bukik le, hogy a kevésbé lényeges részek feljavításával nem foglalkozik az alkotó és ott megmaradnak a konverter hibái (olyan pixel-kombinációk, amiket épeszű ember nem csinál, illetve érezhetőek benne a nem véletlenszerű mintázatok). Yazoo képének a háttere jön be leginkább.

mirage[1]

Artlace: A Censor+Oxyron logo a Comaland elejéről, tetszik még a Node24 (szerintem pixelezett) és a Fake Home Boobs Place. Mi tetszik bennük? Elsőben a bagoly meg az hogy szép nagy és ötletes logo, másodikban a hires mód és az ügyes téma, pixeling harmadikban meg a hangulat.

Clarence: Comaland elején a virágos díszítésű logo Mirage-tól.

Edhellon: Ez egyertelmuen Mirage Censor-Oxyron logoja, egeszen elkepeszto munka. Megvan stickeren is, de meg nem dontottem el hova ragasztom fel. :-)

Leon: Nos, Dane grafikái érdekesek, nyilván kőkemény konvert és feljavításról van szó, nehezen hiszem, hogy a hiper szuper fura nevű feltunningolt hi-res módban ezt a minőséget reprodukálni tudná fekete képernyőről, de minden esetre látványos volt, ez vitathatatlan.

Valsary fiatalkorom óta, (18 éves lehettem, amikor elkezdtem a scene-t, ugyebár.) nagy hatással van rám, imádom a stílusát, a rajzait, ahogy a multi pixelekkel bánik, a Booze demóban igaz csak két munkája volt, az ollós figura, illetve a záró Booze logó, de mindkettőben hozta azt a megszokott, tapasztalt stílust, ami uralkodik a munkáin.

A Censor+Oxy demóban vitathatatlanul Mirage grafikáit tudnám kiemelni, mert azért valljuk be, az általa tervezett Thimantes szépen muzsikál a kezei között. Furcsa dither technikája van, szereti az extra színkombinációkat, de nem esik túlzásba, itt-ott használja ki az FLI lehetőségeit, inkább a szép antialiassingra hajt, és persze minden munkája precíz és átgondolt, Jailbird sok Mirage elemet emelt át a munkásságába, ami feltűnő és nem véletlenül első osztályúak a JB munkák… is.

Yazoo mint fentebb írtam, valóban sokat fejlődött, néha nehezen hiszem el, hogy tőle származik egy-egy kép. Azt vettem észre a munkáin, hogy vannak rajzai, pl. a demóban is,amire jóval több időt szánt, mint egyéb az alkotásban fellelhető képeire. Mindazonáltal kissé visszatetsző, hogy Oys stílusát lekopizta annó egy az egyben, Oys azóta eltűnt, Yazoo pedig az ő stílusát hordozza továbbra is. Picit furcsa ez, de nem lehet vele mit kezdeni.

Természetesen szót érdemel még Joe hét képernyős ölelkező csontváz grafikája, Joe=matematika, nincs több szó erre. Amit alkot, az mindig lélegzetelállító, szinte felfoghatatlan.

Veto is hozta a minimál stílust, a fél multi/fél hi-res chr módban készült rajzaival, illetve sprite animációkkal és egyéb apróbb grafikai elemekkel, nem okozott csalódást.

A party-n kiadott képek közül meglepett Pal grafikája, végre picit elszakadt a sajátságos színhasználattól, kicsit extrémebb kombinációkat használt a kacsás képén, tetszett, letisztult, nagyon precíz sakktáblázás, mint minden munkája esetén.

Amit mindenképp kiemelnék a kiadott grafikák közül, az Jok rajza, “Whispers of the Forest” címet viseli, és állítása szerint az első multi grafikája, ráadásul a paty-n dobta össze! Ha ez igaz, akkor óriási respect, én már rajzoltam party-n… “Leoooon igyáááááááál… gyere máááááááááár…” és a többi… Ilyen party hangulatban nem épp a legkellemesebb a pixelezés, minden elismerésem.

A második helyezett kép túl nagy hypeot kapott, szerintem. Annyira nem ájultam el tőle. Oké, szépen összekavarta a lilát a narancs színnel, na bumm… Szép a háttérben lévő fenyők, érdekes a perspektíva, de nem igazán indított meg…

A többi munka, az AFLI cickók, egyéb grafikák felejtősek, talán az Outrun feldolgozás tetszett még igazán, érdekes volt a csíkos pixelhasználat, FLI jellege lett a képnek tőle, pedig elvileg sima MC, és Yazoo házikója is tetszett, bár ott az erdő vöröses kontrasztja szépen összejött a kék színű házzal, ellentétes színtónusok és klassz megvalósítás. A többi viszont tényleg felejtős…

Kedvenc zene a partyról? Mi tetszik benne?


Az  2014 zenecompoja

Grass: Mahoney – Bee together demo zenéje. Nagyon dallamos, szerintem ez fontos.

Cargo: Talán a hardsync effect a Comalandben.

Vincenzo: Idő hiányában nem hallgattam meg a compo zenéket, a demo soundtrackekről meg már nyilatkoztam fentebb.

Artlace: A compo zenéket még nem hallgattam meg de a Booze Design demojának zenéje egész jó és a Censor és Oxyron is kitett magáért.

Clarence: Dane zenéje az Uncensored-ben.

Leon: Nem hallgatok zenéket… X_D A Booze demó melankolikus, eret felvagdosó zenéje tetszett, érdekes hangulatot adott a demónak…

Szerinted mi a titka, hogy a C64 scene 2014-ben is aktív, és még mindig meg tudja lepni az embert?

Grass: Mert még mindig vannak olyan emberek akik imádják ezt a gépet. Örömet okoz bármit alkotni a nagy öregre.

Cargo: Erről már sokszor és sokat értekeztem. Nagyon fontosak az újabb és újabb mérföldkövek, van miért fejlődni, fejleszteni. Egy C64 demoban érezni, hogy mikor lépnek nagyot, és hogy az mögött ott az ember, a nyers alkotói tehetség és szorgalom.  A korlátok, az egyenhardware, a gép elterjedtsége, és hogy a c64 scene-en alakultak ki a legszorosabb közösségi kötelékek. Inspiráló és közösségi. Ezek mindenképpen fontos momentumok.

Vincenzo: Kihívás és presztízs évről-évre megmutatni, hogy még mindig vannak tartalékok mind a gépben, mind a felhasználójában.

Meg hát a nosztalgia-faktor. C64-en nőttünk fel, mindig kedves marad a szívünknek, mint a Bud Spencer & Terence Hill filmek.

Poison: Szerintem ezeket az új demókat ufók írják és egy világméretű összeesküvés részei :) A viccet félretéve, nem tudom, csak a magam nevében beszélhetek. Engem az tart máig a hatalmában, hogy mire azt hiszem, hogy megismertem a gép valamely fizikai korlátját, akkor jön valaki és túllicitálja azt. A mostani X ebben a tekintetben minden igényt kielégített.

Artlace: Ugyanaz ami 1982-ben:

(olyan 8:00-tól van a lényeg)

BTW nemrég láttam egy dokumentumfilmet Steve Jobs-ról meg hogy mekkora zseni volt az Apple II-vel…no de ki is tervezte CPU-t es ki ment be Wozniak garázsába amikor elakadt a tervezéssel? Ugyanaz az ember.

Clarence: Azok a csapatok/emberek akik kitartanak évtizedek óta, és kölcsönösen motiválják egymást.

Oswald: A c64 rengeteg embert ismertetett meg a számítástechnikával, akkor amikor még csodaszámba ment még egy zajos sample lejátszása is, vagy egy rasztercsík :) A nagy számok törvénye alapján még maradtak emberek akik nem akarnak elszakadni ettől az élménytől és újra meg újra meg akarják élni, vagy ők maguk létrehozni. Szerintem kulcsszerepe van az internetnek is ami ezt a megmaradt pár száz embert a világ minden tájáról össze tudja fogni.

A folyamatos fejlődés, pedig valami olyasmi mint a tudomány működése, ahogy gyűlnek a tapasztalatok trükkök, egymástól ellesve, egyiket a másikra építve / javítva / kombinálva, folyamatosan lehet újat és újat mutatni. Illetve a másik oldalon az áll hogy egyre több és több energia van befektetve egy demóba, mert folyamatosan emelkedik a léc. Emelett a disk I/O, adattömörítés is folyamatosan fejlődik, ami lehetővé teszi a mai világnak megfelelőbb pörgősebb demókat, vagy akár azt hogy 10 screen széles logok legyenek át scrollozva.

Edhellon: 30 eve egyseges platform ahol meg mindig lehet egy picivel tovabbmenni es jobbat nyujtani mint elozoleg. Egeszen elkepeszto hogy az X democompok az utobbi 6 evben (2008-2014) mennyivel megemeltek a szintet. Ha megnezed a CSDB-n a top tent, talan nincs is benne olyan demo amit nem valamelyik X-en adtak ki… Ez inspirativan hat mindenkire. Ott van az internet is osszetartani a kozosseget, de sokat jelent szerintem az is hogy ketevenkent osszegyul ez a parszaz ember egy eldugott holland farmon es megnezi hol is tart a demokeszites tudomanya. :-)

Leon: Talán az, hogy a C64-es scene elég érdekesen működik. Ahhoz, hogy új és eddig sosem látott effektek születhessenek erre az ősöreg gépre, ehhez nem a gépet kell fejleszteni, hanem a programozók gondolkodását, tudását kell tágítani és még kreatívabban kell hozzáállni ehhez a műfajhoz. A grafikusoknak pedig ugyanaz a 16 szín áll rendelkezésükre, ami iksz évvel ezelőtt, a 80-as években. Tehát az inspirációból meríthet eszköztárat egy grafikus, látványt tervezhet újat és nagyszerűt, de a 16 szín az 16 szín marad… ahogy az is fog maradni, remélem még jó pár tízezer évig! :_) Ennyi bőven elég, ha az ember kreatív és él benne az alkotás ösztöne…

Azt hiszem, pont az ilyen X party-k miatt vagyok büszke arra, hogy még a mai napig C64-el foglalkozom… :_)

Pár helyen már megfogalmaztam, azt a lényegi eszenciát, ami szerintem jellemző a C64-es színre, íme:

A demoscene megtanít rá, hogy korlátok közé zárva, ledöntsd a saját korlátaidat!

Azt hiszem, ez az egy mondat mindent elmond, aki tudja, miről is van szó… :_)

Mikorra tervezel új release-t? Elárulhatsz-e róla valamit?

Grass: Van egy csomó csapat ahova jelenleg bedolgozom. Lesznek a közeljövőben release-k amiben lesz grafikám az alábbi platformokon: C64, PSX, Megadrive, Amiga, PC.

Cargo: Dolgozunk több projekten, amiket most még korai belengetni, de pár hónap, és kiderül. Egy ilyen party után az emberben felbuzog az alkotói vágy. 2 év múlva mindenképpen jó lenne indulni a compokon.

Vincenzo: Egyszer. Majd. Nemsokára. Annyit elárulhatok, hogy nagy valószínűséggel egy zene lesz. Ugye, milyen meglepő? :)

Poison: Szeretnék továbbra is rajzolgatni a gépre, bár éves szinten ez 1-2 képben kimerül. Sajnos nagyon kevés időm jut rá. Emellett komolyan foglalkoztat a gondolat, hogy olyan játékot készítsek, ami a sláger-platformokon kívűl (PC, iOS, Android…) C64-en is fut. Meglátjuk…

Artlace: Release-t tervezünk az Active-al, nem lett kész semmi X-re de nem adjuk fel. Annyit el tudok róla árulni hogy storydemo lesz és elég nagy nevek készítik a zenét és grafikát.

Leon: Vannak tervek, demo projektek, Chorus, Resource és Singular berkekben, de ezekről nem szeretnék nyilatkozni, ami publikus az annyi, hogy a rengeteg elfoglaltságom mellett, ha tudok időt szakítani és megihlet egy téma, bevonz valamilyen hatás, érzés, és kialakul a fejemben egy kép, akkor ha nem is hetente 2-3, de havonta azért 1-1 képet szeretnék készíteni… Nyilván nálam ez a szürkés, borongós hatás még tart, érdekesnek találom, vannak is rá ötleteim, újabb és újabb “Brella” formációk… Nézzétek a “csé-dé-bé”-t, illetve az FB oldalamat, ezeken a helyeken mindig fogtok találni új rajzokat tőlem, persze, ha érdekel Benneteket… ;_)

One Response so far.

  1. avatar Travis szerint:

    Ez jó, ilyenből jöhetne több is! Amit még nagyon hiányolok, az Oswaldtól egy közhely gyűjtemény, amiben csak olyasmit írna le, amit “már mindenki tud”. Vagy írna egy C64 for Dummies-t.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára