☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Új szavazás: WebGL compo – Legyen-e?

Posted by slyspy on 2011-07-22, 08:16

webgl.jpgA technika csodálatos fejlődése végre olyan szintre ért, hogy létrejöhetett egy platform, ami teljesen kompatibilis a demoscene mentalitásával valamint egyszerűen és széles körben futtathatóak az így készült produkciók.  A WebGL-ről van szó, ami lehetővé teszi, hogy böngészőkben fussanak nem interaktív valósidejű 3d audiovizuális alkalmazások, ismertebb nevükön demók.

Ez azért is jó, mert végre világos és áttekinthető szabályok mellett tudunk hirdetni effekt/intro/demo compót.

A kérdés innentől az, hogy van-e rá érdeklődés, lennének-e produkciók, mert elsöprő erejű pozitív reakciók esetén megszervezzük a dolgot, de mivel fogalmunk sincs, hány embert érdekelhet egy ilyen verseny, eddig még nem keressük fel Steve Jobbsot, hogy szponzorálja a compónkat.

Egyéb meglátásokat és ötleteket a kommentekhez várjuk.

Ha Facebookon olvastad ezt, akkor klikk ide a szavazáshoz
, ami ott a bal oldalon található a szokott helyen.

Categories: Szavazás

26 hozzászólás so far.

  1. avatar Hoild szerint:

    Drukkolok, hogy legyen, és kíváncsian várom a produkciókat!

    Még kíváncsibban várom mi lesz a WebGL sorsa, mert jelen koncepció+implementációi == sechole, ebben a formában tehát biztos nem lesz sokáig.

  2. avatar Caiwan szerint:

    Nekem PC-s prodra sincs időm, sajna :(

  3. avatar -SP- szerint:

    Én még egyetlen böngészőben sem tudtam életre kelteni ezt az egész webGL cuccot (gagyitron videokártya), úgyhogy jó lenne legalább a bigscreenen látni valamit futás közben :)

  4. avatar Gargaj szerint:

    En nem ertem a kerdest. Hol legyen ilyen compo?

  5. avatar -SP- szerint:

    webgl – nyilván a weben :)

  6. avatar slyspy szerint:

    há’ itt a szkenehun.

  7. avatar Tbyte szerint:

    Ha normálisak lesznek a szabályok, akkor igen.

  8. avatar slyspy szerint:

    És mik a normális szabályok?
    Mármint tényleg érdekel, hogy milyen szabályok mellett lehetne jó kompót kiírni.

    [ módosítva Jul.25. 14:53 ]

  9. avatar pohar szerint:

    pl.: ne legyen 64MB limit

  10. avatar Tbyte szerint:

    Szerintem az lenne a jó, ha demónak minden WebGL-es böngészőben működnie kellene, minden operációs rendszer alatt. Ami azt jelenti, hogy nem lenne elegendő az, hogy csak és kizárólag a készítő gépén működik.

    Aztán ilyenek, hogy csak olyan fájlokat használhat, amiket ő maga állított elő, és nem lehetne más oldalakról zenét vagy grafikát betölteni.

    Kellene valami méretlimit, mondjuk 64k, vagy 4k.

    Az is jó lenne szerintem, ha csak 1 db html fájl lehetne az egész, és semmi más. Vagy mondjuk 2 fájl, egy html meg egy js, és kész.

  11. avatar Murphy szerint:

    pohar: gondolod, hogy Geri is indulna? :)

  12. avatar rascy szerint:

    Tbyte utolsó két pontjával kapcsolatban:

    A kérdés az, hogy egy-két effektes valamiket szeretnénk látni vagy akár egy full demo is beleférhet?
    Utóbbi esetben a méret és file korlátot “picit” meg kell emelni (music,objects,textures,etc.)
    A többivel egyetértek.

    Arra még figyelni kell, hogy olyat nem adhat be, ami már valahol szerepel (pl. http://www.chromeexperiments.com/webgl, http://mrdoob.com/)
    Azt persze nem tudod megtiltani, hogy más forráskódot felhasználva és átírva csináljon valamit, de akkor legalább NE legyen felismerhető.

  13. avatar Bery szerint:

    Ha az effekt / demo nem fog futni a szavazók gépén, nem hiszem, hogy nagy értékű szavazatot fog kapni, szóval az a szabály, hogy ne csak a fejlesztő gépén fusson, “önműködően” be lesz tartva :)

  14. avatar Jimmi szerint:

    Szerintem nem kell egyből szigorú szabályokat hozni, én bőven kiegyeznék egy olyan compóval, hogy “mindegy, csak böngészőben fusson”. Nyilván a rippelt zene/grafika érhet mínuszpontot, de ettől még release, és a mai szűkös időkben minden release-t meg kell becsülni. :)

  15. avatar Murphy szerint:

    Én is így látom, ha az ember használni szeretne 1-2 textúrát azért azt rakhassa oda nyugodtan.

    És demo vagy effekt kompó lenne a jobb?
    Én inkább az effekt kompóra szavaznék az alacsonyabb belépőküszöb miatt, így 1-2 outsider is könyebben indulhat.
    [ módosítva Jul.25. 20:48 ]

  16. avatar FooLman szerint:

    szerintem demo. Demot meg lehet uszni effekt nelkul is. :)

  17. avatar Tbyte szerint:

    Bery: Kicsit kisarkítottam valóban ezt a mondatot, de én emlékszem még arra az időre, amikor mindenféle lelkiismeretfurdalás nélkül hoztak ki csak GUS-on zenélő demókat, amikor egyébként az emberek 90%-nak Sound Blastere volt. Csak éppen akik demókat néztek, azoknak mind GUS-a volt, ezért nem volt baj. Sőt, még büszkék is rá, hogy azok voltak ám a szép idők.

    Egy átlagdemoscener gépe nem feltétlen olyan, mint egy átlagemberé.

    Bár tudja a fene. Ez most egy más szituáció, és lehet hogy ebben az esetben működni fog a dolog.

  18. avatar pohar szerint:

    Tbyte: hogy volt az, amikor az introitok támogattak két gus-t egyszerre, quadrophone módban? :)

  19. avatar Bery szerint:

    TByte: azt azért ne ród fel egy szubkultúrának, hogy saját szabályai voltak, vagy vannak! :) A GUS azért volt elterjedt, mert könnyebb volt rá zenelejátszót programozni, ami ráadásul kevesebb processzor erőforrást igényelt, és még szebben is szólt (hardver interpoláció, több csatorna), mint bármelyik SoundBlaster, talán az AWE32-ig. És amikor nem voltt DirectX API háttér, akkor számított, hogy egy 4K-ban vagy 64K-ban a zenét mennyi megoldani azon a helyen, ahol a polygon-fillernek is el kellett férnie kódból.

    Na meg, ha Full HD filmet akarok nézni, rendelkeznem kell egy Full HD-s megjelenítővel és egy lejátszóval, ami megbirkózik vele. Ez ilyen :)

    A Demoscene pedig mindig is egy kísérleti labor volt, így akadtak olyan demok, amik joggal és okkal nem futottak és futnak ma sem bármilyen gépen. Meg persze olyanok is, amik ok és jog nélkül :)

    De persze amennyire lehet, legyünk nyitottak a nagyvilágra és működjenek a demok / introk minnél több hardveren és szélesebb platformon! Ámen.
    [ módosítva Jul.26. 17:16 ]

  20. avatar blala szerint:

    FooLman :)))

  21. avatar slyspy szerint:

    Bery: régen 4k-ban nem is volt zene. :)

  22. avatar Bery szerint:

    Sly: mennyire régen? Te is írtál DOS-os 4K-hoz zenét! :) Szerintem ’96-tól már előfordul néha.

  23. avatar slyspy szerint:

    Az ’98-ban volt. ’96-ban még szóba se jött ilyesmi emlékeim szerint.

  24. avatar Murphy szerint:

    Adlib zene ’94-től előfordult 4k-kban, de valóban nem volt jellemző, ’97-ben viszont a magyarok beindították a zenélős trendet.

    http://pouet.net/prod.php?which=2066
    http://pouet.net/prod.php?which=17362
    [ módosítva Jul.26. 23:22 ]

  25. avatar slyspy szerint:

    Az melyik volt, amiben egy hajó volt? Annak is volt hangja, nem annyira zenei, de hang.

  26. avatar Tbyte szerint:

    pohar: Az jól volt. Ha már két GUS van a gépben, miért ne használja ki. De attól még mentek SB-n is.

    Bery: Meanwhile in Finland, a világ legnagyobb demoscene rendezényén az Assembly-n elvárták, hogy mind a 2 elterjedt hangkártyát támogatásák a demok és 64k introk, a 4k intrók meg hang nélkül mentek. Nem teljesen véletlenül.

    Nem mondom, hogy ezek a szabályok jobbak voltak, csak mások. Másfajta hozzáállást igényeltek. Nekem az assembly-s kicsit jobban tetszett, de lehet, hogy másnak meg nem.

    Egyébként a több megkötésből nem feltétlen következik, hogy akkor kevesebb induló lesz, mert kevesen lesznek majd képesek eleget tenni a sok-sok szigorú követelményeknek. Ha jók a szabályok akkor pont fordítva lesz. Az assemby-s 4k-s intró egy jó példa, hogy nem lehetett benne hang. Aki esetleg nem akart hanggal foglalkozni az is szívesen indult, mert nem lehetett olyan, hogy más egy jó zenével, de bénább látvánnyal fölékerekedik.

    Természetesen ezzel most nem azt mondom, hogy ne lehessen zene ezen a mostani konkrét versenyen, ez csak egy példa volt, hogy egy szabály akár több indulót is eredményezhet.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára