☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Pixeljoint

Posted by Grass on 2007-11-30, 09:02

pixeljoint.pngA 2D-s grafika egyik legérdekesebb és legmunkaigényesebb technikája a “pixelezés”. Ez az egyik legrégebbi képrajzolási eljárás, ha kicsit viccesen fogjuk fel, akkor a nyomait már az ókori mozaik képeiben is felfedezhetjük. :) Az egyik kedvenc oldalam a Pixeljoint, kifejezetten ennek a kevés színű (általában maximum 256) és alacsonyfelbontású művészeti ágnak szenteli a sávszélességét. Külön öröm, hogy nagyon sok régi scener is az ott kialakult közösség aktív tagja. Csak néhány név kedvcsinálónak: Slay, Gas 13, Robotriot, Helm, Tomic, Raynoa, Jamon, Pain és Exocet. Az oldal legnagyobb előnye az, hogy Photoshop nemzedék is rájöhet arra, hogy lehet nagyon minőségi dolgokat csinálni akár egy MS Painttel is.


Categories: Ajánló | Tags

44 Responses so far.

  1. avatar slyspy says:

    Pixelezés az én zord és amúgy is kit érdeklő véleményem szerint egy kényszermegoldás volt, ezért manapság hülyeség használni, viszont az oldalon vannak mesés dolgok.
    Másrészről meg sokszor a korlátok kerülgetése hoz létre remekműveket, úgyhogy talán mégsem hülység.
    De az!
    (úristen! a hangok a fejemben!)

  2. avatar Oswald says:

    minden kényszermegoldás volt

  3. avatar cmds says:

    az egesz kenyszermegoldason alapult, meg azon, hogy ez egy hobbi, amiben a lenyeg nem az, hogy ennek az egesznek mi ertelme, hanem az, hogy tetszik-e es akarom-e csinalni. erdekelne kulonben, hogy az olschool demozast hogy tudnad korlatok nelkul ertelmezni :)

  4. avatar slyspy says:

    Erte mit irsz, de nem ertem, hogy ez miben kapcsolodik ahhoz, amit en irtam. Nyilvan az oldschool dolgok es igy a pixelezes is a korlatok fenyeben ertelmezheto, de manapsag nincs korlat, ezert “szakmai” szempontbol nem indokolt (regen persze az volt). aki meg ebben talalja meg az oromet ofcoz tegye. (csak emberi alakokat ne csinaljanak, mert az legtobbszor szanalmas. :)))

    Hasonloan a 4ch zenekhez: szamos amigas zenesz brillirozott 4 csatornan, es csomo zene csak ezert volt jo, mert huha ilyet 4 csatornan (jogeir nagyon jo pelda), aztan kesobb mar nem is tudott a korlatok megszunesevel olyan jokat alkotni (jogeir nagyon jo pelda).

    de mint mondtam ez csak ez en velemenyem, es mint ilyen alapvetoen le van szarva, es pixelezzen, aki szeret!

  5. avatar Unreal says:

    Ujra a “korlatok” miatt ebredt ujra a pixelezes, lasd Mobil jatekfejlesztes, Nintendo DS, es stb.

    tehat van elet a scene utan :)

  6. avatar cmds says:

    jogeir azert csinalt meg mch-ban is eleg jokat [sot fokent ott csinalt], celtic waves, ambrozia es nem utolso sorban az imaginary voyage. de egy teny, ezen viszont mar nem tudott tullepni, a streaming musicban elegge benakat alkotott (de mondjuk ez elmondhato eleg sok oldschool scenerrol).
    a mondandodhoz kapcsolodva ez ugy jon, hogy igenis volt ertelme (a korlatoknak), mert hogy ez volt az oldschool demoscene alapja, es most is van letjogosultsaga, amit te nem is tagadtal, en pedig csak kiemeltem :) [lasd pl Unreal peldaja]

    [ módosítva Nov.30. 18:57 ]

  7. avatar slyspy says:

    Unreal: Jahat persze, de ez csak időleges. Bár ki tudja, amíg kis kijelző lesz, addig pixelezés gyanítom szükséges. Végül is nyáron írtam utoljára 4ch-ás modot GBA-ra. :)

    leaderc: na ez az, trackerhez kepest a nem trackeres zeneles (ertem ezalatt a klaszzikus trackereket, es nem az uj generaciot) kb. eg es fold a lehetosegek teren.

    de mondom, lehet uvegben vitorlast epiteni, akinek ez a hobbija, az tegye, a korlatok fenyeben igazi mestermunkak tudnak keszulni. csak a cikkben irt fotosop nemzedek kapcsan nyilvanultam meg.
    [ módosítva Nov.30. 20:05 ]

  8. avatar Grass says:

    Slyspy: A zenész maradjon a kaptafájánál :) Aki elöször PS-t látott annak azért nem árt he ismeri az előzményeket (ha használni nem is tudja)… A művészeti iskolákban is az alapoktól kezdik ÚJRA. De erről Unreal többet tudna mondani. Ez a kis mondatrész csak a “felhívás” volt, hogy mint érdekes kitétel annak is érdekes legyen, aki talán nem is látott ilyent.

  9. avatar Oswald says:

    slyspy, amit ma használsz az is kényszermegoldássá fog válni 20 év múlva.

    “(csak emberi alakokat ne csinaljanak, mert az legtobbszor szanalmas. :))) “

    elég ha megnézed az itten galériát, hogy amorf emberek csodálatos giccsparádéját lássad. hiába jó az eszköz ha az alkotó nem képes használni.

    hegedűt, vésőt, szövőgépet, lovat, stb is használnak ma sokan. minden kénszermegoldás volt és amit ma használunk az is az lesz. butaság úgy tekinteni a múltba hogy ezeknek a szerencsétlenek milyen szar eszközeik voltak.

  10. avatar slyspy says:

    Oswald: jaaa értem a filozófiád. tény, ha alkotunk valamit, és agyunkban lévő képet akarjuk létrehozni, és mivel ez a gondolat önjáró manifesztálódásával :) nem lehetséges, hát persze hogy tény, hogy minden kényszermegoldás. nyilván a beszéd meg a kezünk bármire használása is. de ez sztem trivilális dolog, és kb olyan ezt mondani, mintha mindenről azt gondolnám, hogy mi értelme csinálni, úgyis meghalunk, amit meg csináltunk az elenyészik. Persze ez is igaz, de gyakorlati szempontból az életet így nem lehet élni.

    na mostan én ezen a nézőponton belül, mi több, ezen nézőpont számítógépes grafikai halmazára értettem kijelentésem. ráadásul azzal a prekoncepcióval, hogy a számítógépes grafika célja valamilyen “szép” rajz (értsd: agyunkban eltervezett kép) megvalósítása. régi szép időkben a c64-en én is élvezettel pixeleztem a multicolor 16 színt, mert nem volt jobb eszköz, ami az agyamban levő képet a képernyőre varázsolta volna. most már van, és ebből a szempontból túlhaladott technika, van jobb kényszermegoldás. mert azért valóban a tablet a szabadkézrajzhoz képest kényszermegoldás.
    namostan ezt a szempontot követve (tehát agyunkban lévő elképzelés megvalósítása) próbáljunk meg olyat csinálni, pixelezve, mint most tablettel. nyilvan nem lehet. ha lehet is nagy fáradság. kb. véső és cnc marógép viszonylata.

    Ugyanakkor ha valakinek az a hobbija, hogy gyufából építi meg a parlament makettjét, akkor azt meg fogom csodálni, de csak azért mert hubazzz gyufából ilyet? ejha! na ez a pixelezés is. 16 színből ilyet? stb. de ha nem tudom, hogy ez pixelezve van, azt mondom rá, vááá bazz mi ez a szar?

    És Grass tök jó, hogy írsz ilyen cikkeket, mert tényleg ez a computer grafika alapja. Szóval nem annyira beszólás akart lenni, amit írtam, mint inkább nincs jelentősége szájtépés.

    A számítógép grafika 99% százaléka számomra giccs, mint ahogy a naiv művészet 99%-a is. És ez az otthon rajzolgatok sárkányt-nőt-autót témakor a szememben naiv művészet.
    Egyébként kérdés, hogy a naiv művészetet lehet-e giccsnek nevezni. Egy biztos, ha valaki profivá válik és még mindig ilyen ballistic exotique dolgokat csinál, az menjen a fenébe. :)

    A pixelgrafikás cuccoknak meg van egy általános és tipikus emberalak ábrázolási hibája, na azt tartom bénának.

    akkor most kiszófóstam magam.

  11. avatar Oswald says:

    szerintem hülyeség általánosítani és olyasmiket mondani, hogy “A pixelgrafikás cuccoknak meg van egy általános és tipikus emberalak ábrázolási hibája”. Bármivel lehet szarul is meg jól is rajzolni. X éve ráébredtem hogy a technika rohadtul nem számít, c64en van pár emberke akinek ezt sikerült bebizonyítania. csak egy példa vadi új riliz: http://noname.c64.org/csdb/release/?id=57379 tökmindegy mit használasz ha ügyes vagy ki tudod fejezni magad ha nem nem. 24 bit színnel 1500x1800ban nem lehet művészebbnek lenni, szebbet rajzolni attól hogy jobb a technika.(http://scene.hu/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Scene-gallery%2F0039..jpg&start=20). az számít amit az ember rak bele. van aki 16 színnel is ki tudja fejezni magát és lesz akinek a truecolor is kényszermegoldás marad örökre. tulképp az egész oldschool DEMOscenet lefikáztad a nyitó hszeddel. ezzel nem is lennél egyedül de fura egy bennfentestől.

    én spec megőrülnék ha pcn kellene kódolnom. nem lennének céljaim. a demozás valahol hackelés volt régen, olyan módon használni egy eszközt amire nem igazán volt tervezve. nem értem mi értelme van 3d librarykat hívogatni. vannak jó demók, de már csak a design marad az egészből mint értékelhető dolog, meg lélegzetelállító “64”kb introk amelyek x megás lbirarykat hívogatnak… tizedannyira nincsenek kihasználva a mai vasak mint akár egy 486os.

    (még egy hülye által kényszermegoldással készült kép:http://noname.c64.org/csdb/release/?id=44982&show=notes#notes)
    [ módosítva Dec. 1. 13:23 ]

  12. avatar slyspy says:

    Na akkor orulok, hogy eldontotted, hogy lefikaztam az oldschool demoscene-t. ;) Vedd mar eszre a pozitivumokat, amit ugyancsak ennek kapcsan irtam! :)

    Nem fikaztam le, csak azt mondtam, hogy valaha ez volt a legtobb elerheto, manapsag nem, es ha pl. egy 65ezer szinu viragosret van a fejemben, aminek viragain katicak szexelnek, azt a budos eletben nem fogom megrajzolni c64-en. Ebbol a szempontbol hulyeseg a pixelezes. De mint irtam mas szempontbol meg nem. Igy ertettem, nem maskent, de ugy tunik a hulyeseg szo minden mast elhomalyositott, majd csinjan banok vele.

    Az oldschool demoscene-rol egy tortenet: a desert dream c64-es verzioja lement az egyik demoshow-n. mindenki oda meg vissza volt, hogy fu de jo. es ott volt velem ket outsider ember, es azon mosolyogtak, hogy hogy be van lelkesedve ez a sok hulye par ugralo pixel lattan. nyilvan azert tettek, mert nem ismertek a c64 korlatait.
    Ennek fenyeben en ugy gondolom, hogy addig nem az igazi a muveszet, amig nem ertelmezheto minel szelesebben korben. hat az oldschool demoscene-nel szukebb korben ertelmezheto dolgot nehezen tudok elkepzelni. (esetleg a zongoraba szarast ;))
    ettol en meg rohadtul ertekelem a world record effektek sorat, meg ertem, hogy mitol lehet jo egy c64-es grafika, de hiaba mutatod ezeket egy kivulallonak az csak pixeleket fog latni, es nem fogja erteni, hogy vaddafak izdisz.

    pl. a kutyabol azt fogja latni, hogy mifasz ez a feher pottyos ize? aranyos kutya, de valami baj van a keppel? Mi meg latjuk, hogy hubazz ez ket szin, es milyen vicces megoldas, meg hogy schnee stb… Ezert a pixelgrafika csak ilyen elszigetelt kozossegekben maradt es maradhat fenn. (jojo meg a mobiltelefonokon egyelore.)

    Az ido meg ugy hozta, hogy a korlatok megszuntek, amik a regi scene ertelmezesi tartomanyat kijeloltek, ennek megfeleloen atalakult valoban massa.

    És igenis van egy jellegzetes módja, ahogy a pixelgrafikusok elcseszik az alakokat, amikor elcseszik. :)
    plusz nézd már meg az első hozzászolásom komolysági fokát!

    [ módosítva Dec. 1. 14:34 ]

  13. avatar Oswald says:

    “a desert dream c64-es verzioja lement az egyik demoshow-n. mindenki oda meg vissza volt, hogy fu de jo. es ott volt velem ket outsider ember, es azon mosolyogtak, hogy hogy be van lelkesedve ez a sok hulye par ugralo pixel lattan.”

    és ha 8 csillió szinben 50mega pixel ugrál akkor értették volna? akkor se :)

    “meg ertem, hogy mitol lehet jo egy c64-es grafika,”

    szerintem nem érted mitől jó egy c64es grafika, ha úgy gondolod hogy értened kell hozzá. ugyanattól mint bármilyen grafika, és nem 65ezer színtől. vagy a felbontástól, a c64 tud többet is 2 színnél, mégis egy ilyet rajzolt a csóka. miért ? mert szarik bele a 16 színbe meg mindenbe. szarik az eszköz képességeire amit használt. őneki egy ilyen volt a fejében. és ez épp ettől jó grafika, nem attól hogy x szín van y felbontásban.

    amikor három különböző színű négyzet van egy képen azt ki fogja érteni ? :) pedig ilyen is van meg zongorába szarás is. persze 99% giccs, de amikor valaki próbál elszakadni akkor meg “mifasz ez a feher pottyos ize” nem ? sehogysenemjó?:)
    [ módosítva Dec. 1. 15:02 ]

  14. avatar slyspy says:


    és ha 8 csillió szinben 50mega pixel ugrál akkor értették volna? akkor se :)”

    De, a többi dolog nagyon tetszett nekik. A dizájndemókat a kivülállók is értik.

    “szerintem nem érted mitől jó egy c64es grafika”

    jó, akkor nem értem. ;)
    most hoztal ket olyan kepet, ami valoban szelesebb korben is kozertehto lehet miert jo, de ilyet nehez ezekkel a technikakkal csinalni. es ket altalad hozott kep, kulonosen a schnee eppen a pixeltecjnikai hatranyait es korlatait hangsulyozza. ezzel szemben a legtobb pixelgrafika olyat abrazol, amit jobb technikaval szebben is lehetne, es csak a kepen plusz mondanivalo nincs, egyetlen celjuk van, hogy huha 16 szinben ilyet tudok, nezd mami. mint a demokban a world record effecteknek. szvsz ez nem muveszet, hanem erofitogtatas. Mondom, a ket kepben, amit linkeltel van kozertheto plusz tartalom, es az ilyesmik frankok is.
    De en egy szoval sem mondtam, hogy olyan nem lehet a fejemben, ami pixelizaciora van kitalalva. en azt mondtam, hogy olyan lehet a fejemben, amit 16 szinu pixelezessel nem lehet megcsinalni.

    erted: ha c64 hangokat kepzelek el a zenebe, attol meg lehet jo a zene (timbaland sem azert szar :)), de ha szimfonikus zenet akarok, arra nem lesz jo a SID.

    amugy meg a modern muveszet 99% is egy kalapszar. beleertve a hulyesgeket festo, aztan azt hochmuveszetnek kikialto belterjes muveszeket.

  15. avatar blala says:

    Remek alkalmat latok, hogy egyszerre beinditsak egy flamewart es elraboljam a topikot :)

    “A pixelgrafikás cuccoknak meg van egy általános és tipikus emberalak ábrázolási hibája, na azt tartom bénának.”

    Na ezt szeretnem kiegesziteni azzal, hogy az amigas demoknak meg van egy altalanos es tipikus szamitasi hibaja, amitol a testek csucsai ugralnak ahogy forog a kamera, na azt tartom benanak :)

    pixelrol pedig, itt egy pixelezett webcomic, tok jo (de az elejen kell kezdeni kulonben semmit se fogtok belole erteni):
    diesel sweeties (csak 1894 odalt kell vegignezni az elejetol, hogy az aktualisig eljussatok, no para, 1 honap alatt siman abszolvalhato ha nem esztek :)

  16. avatar Gargaj says:
    wrote
    tizedannyira nincsenek kihasználva a mai vasak mint akár egy 486os

    ez mondjuk nem igaz :)

  17. avatar blala says:

    De, sajnos igaz.

  18. avatar Gargaj says:

    messze nem.

  19. avatar slyspy says:

    esetleg érvek?

  20. avatar Gargaj says:

    jo.

    a mostani videokartyak szamitasi teljesitmenye abszolut kihasznalt, ezt toketesen jol mutatja az hogy a demok egyre reszletesebbek es egyre komolyabb shadereket hasznalnak – nezd meg az utobbi nehany Fairlight demot vagy a Plastic cuccokat: nem kis dolog ugy belepakolni az egeszet a hardverbe, hogy egy relativ kozepkategorias laptopon (mint az enyem) turhetoen menjen, plane ugy hogy manapsag bar nem divat egy passban renderelni mint regen, hanem ohatatlanul is egy csomoszor ki kell renderelni valamit, aminek a vege az lesz hogy hiaba 1000 poly egy scene ha 4x van kirenderelve, mindig mashogy, es a vegen fullscreen alphablendelt quadokkal kell raadasul megcsavarni.

    ez persze igazolja azt hogy a procira kevesebb terheles jut, de ezzel egyutt keves 486osra irt realtime szinti vagy fizikai engine letezik, es bar az elobbi foleg az introkra, az utobbi inkabb a jatekokra jellemzo, ne felejtsuk el hogy mostanaban divat a fluid dynamics, a kulonbozo particlemozgato fizikai trukkok, fust – gondoljunk bele, hogy (nem-scene peldaval elve) a bioshockban pl. a programozok szerint csak 1 thread foglalkozik a renderinggel a nyolcbol, amibol kettonek csak az a feladata, hogy folyamatosan adatot lapatol a vinyobol a memoriaba vagy a memoriabol a videokartyara.

    azt allitani hogy nincsenek kihasznalva a vasak, eros botorsag, amit csak egyfelekepp lehet bizonyitani, hogy bemutatod hogy hogy lenne kihasznalva. hajra.

  21. avatar blala says:

    szerintem meg az hogy 100%-on megy a videokartya, az nem jelenti azt hogy ugyanazt a latvanyvilagot nem lehetne megcsinalni tizedakkora eroforrasokkal. Persze nyilvan senkinek nincs kedve mindenfele kis trukkokkel szopni, mikor “ugyis fut a compogepen”. Ezzel nincs is akkora baj, ha

    1) nem allitjuk hogy most kurvara kihasznaljuk a hardvert (a mostani uj jatekok valoszinuleg sokkal de sokkal jobban kihasznaljak, mint a demok)

    2) nem szallunk el nagyon a hardverigenyekkel a lustasag/ignorancia miatt. Sajnos el szoktunk szallni. (riszpekt a kivetelnek)

    uff, beszoltam. :)

    ps. “hogy manapsag bar nem divat egy passban renderelni mint regen” – ahahhh, “regen” sokkal nagyobb divat volt a multipass, mert a vidkartyak nem voltak annyira programozhatoak…

  22. avatar Gargaj says:

    ez persze megint azon mulik, hogy mit veszel mervadonak – ugyanugy mindig lesznek a scenen kezdok akik nyilvan nem hasznaljak ki a hardvert, de nem is fair oket venni a nagy atlagnak.

    mokas magunk ellen beszelni, de a chaos theoryt leszamitva az en vasamon tok jol fut minden demo – pedig ez egy elegge kozepkategorias laptop.

  23. avatar Oswald says:

    “De, a többi dolog nagyon tetszett nekik. A dizájndemókat a kivülállók is értik.”

    a DD nem “dizájndemo” (mondjuk anno annak számított), az eredeti amigás verziót se értették volna. van olyan amit viszont igen:

    http://youtube.com/watch?v=RQamxrPtODI
    http://youtube.com/watch?v=e2qd-HcAdIQ
    http://youtube.com/watch?v=Lp6XOucHObA
    http://youtube.com/watch?v=JXFg3XQvKaI

    “most hoztal ket olyan kepet, ami valoban szelesebb korben is kozertehto lehet miert jo”

    akkor hozok egy harmadikat (van meg egy vagonnal ha erről van szó):

    http://noname.c64.org/csdb/release/?id=57719&show=review

    “huha 16 szinben ilyet tudok, nezd mami. mint a demokban a world record effecteknek. szvsz ez nem muveszet, hanem erofitogtatas.”

    ebben egyetértünk, de a technikai dolgokon a c64en jópár grafikus már túllépett. de abban továbbra sem hogy kényszermegoldás volt és hülyeség használni. :) tartsuk tiszteletben egymás véleményét és zárjuk le itt a parttalan vitát.

  24. avatar Oswald says:

    “azt allitani hogy nincsenek kihasznalva a vasak, eros botorsag”

    az én “hozzáértésemmel” valóban az, de ha arra gondolok hogy c64en milyen sebességgel futna egy 3d library egy olyannal rutinnal szemben ami a feladatra van kihegyezve, akkor szvsz van benne ráció. persze a mai világban hülyeség lenne ilyet csinálni.

  25. avatar slyspy says:

    Hagynám én, de még mindig az az érzésem, hogy nagyon félreérted, amit írtam.
    A kényszermegoldásról annyit, hogy ha a számítógép feltalálásával rögtön nagyfelbontású truecolor lehetőségek lettek volna, valszeg senkinek eszébe nem jutott volna pixelezni.
    Az hogy a pixelezés és az oldschool gépek köré mára egy szubkultúra épült az nagyszerű, és tény hogy MANAPSÁG, aki pixelezik, nem kényszerűségből teszi, hanem mert ezt választotta. (kivéve mobiltelefonra ugye. (nekem pl. az amigas 4ch kenyszermegoldas volt.))
    De ettől ez még egy rétegműfaj, és sok háttérismeret kell az értékeléséhez. Éppen ezért mutathatsz bármilyen c64 demót, azt hidd el, hogy outsider soha az életben nem fogja minden háttérinfó nélkül értékelni. Még nekem is fárasztó tud lenni csomószor már csak a zenéje miatt is, pedig 23 éve van c64-em.
    A scene.hu demoshow-k előtt is nagy vita volt ez a kérdés, hogy ha népszerűsíteni akarjuk a scene-t, akkor kellenek-e c64 demók, és végül a tapasztalat azt mutatta, hogy érdemes csínján bánni ezekkel.
    Ennek örömére megmutattam a linkelt képeidet kivülállóknak, és számomra is valamelyest meglepően nagyjából vállvonogatás volt az eredmény (még a schnee-re is), hogy aha, és? Aztán amikor elmagyaráztam miért érdekesek ezek, akkor más lett a reakció. (pl. azok a fura alakok is azert erdekesek, mert nem jellemzo pixelgrafikaban ilyeneket csinalni (de ehhez ezt a hatterinfot tudni kell), es az ujszeru nezopont a jo benne, nem a (pixel)technikai megvalositas.)

    Még egyszer mondom, félreérthető volt ez a kifejezés, hogy hülyeség, de már többször leírtam hogyan értettem. És nem úgy, hogy hülye, aki manapság pixelgrafikázik.

  26. avatar slyspy says:

    ez a hello:FRIEND ez kurvajo valoban.

  27. avatar Murphy says:
    tizedannyira nincsenek kihasználva a mai vasak mint akár egy 486os.

    Azért nagyfokú demagógia egy ilyen kijelentés. Egrész időközben növekedett a feladat és a környezet komplexitása, a platform nem zárt, ráadásul látványosan más a platformon belüli hardverek karakterisztikája. Pl. eléggé különbözik egy ATI és egy NVIDIA videkártya matek vs memória elérés szempontjából. Persze mindez generációnként is változik, meg persze a feature set is. Ráadásul hasonló a helyzet CPU esetében is. Míg C64-en egy-egy effekt arról szól, hogy van néhány kisebb loop durván leoptimalizálva többnyire kigörgetve, addig PC-n esetenként több ezer sornyi c, c++ code fut, plusz a shaderek, és a librarykban elhelyezkedo kodok. A komplexebb feladatok miatt szituáció függő (akár framenként más), hogy épp mi a lassú, CPU, system memória sávszél, Pixel Shader, Vertex Shader, video memória sávszél… Mig C64-en kikapcsolod a romot, letiltod a megszakítást és tiéd a gép, addig PC-n mindig fut kb 100 process a háttérben. Sok munkával el lehetne érni, hogy C64-et megközelítő HW kihasználással fussanak a PC-s demók, csak nincs az az ember, akinek energiája kitartása lenne, hogy kioptimalizálja, meg hozzáhangolja a sokféle hw-hez. Arról nem is beszélve, hogy manapság a demók jó része data driven, a programozó egy rendszert épít, eszközt, amivel a grafikus megvalósítja amit szeretne. Ez a módszerből adódóan igen megnehezíti az optimalizálást.Jó példa, hogy zárt platformokon mennyivel jobban ki lehet használni a harvert az Aura for Laura. Meg arra is, hogy milyen agyrém, egy mai hardvert(a PS2 egy mai szemmel igen buta 2000-es masina), alacsony szinten programozni…

    A demoscene művészeti ágak és technikai sportok fura elegye. És mint ilyen mindenkinek máshol húzódik meg, hogy milyen arányban tetszik neki a dolog. Aki a technikai sportért rajong, az “az adott korlátok között, hogy tud még picit jobbat, picivel többet kihozni” oldalon áll, de érthető, hogy ehhez szükséges némi szakismeret.
    Egy forma 1-es versenyt is valószínűleg teljesen más szemmel lát egy csapat szerelője mint mi.
    [ módosítva Dec. 2. 12:06 ]

  28. avatar Bery says:

    Én már tényleg ugrok erre a Desert Dream témára, és előre is bocsánat érte! Azt gondolom, hogy bennfentes vagyok, programoztam 8 bites gépet – igaz, 15-20 éve -, bár nem C-64 volt. De a Desert Dream eredetijét és a remake-et is csak, mint nosztalgiát tudom értelmezni, mert nekem a dögunalom, nézhetetlen, fizikai fájdalom kategória, annak ellenére, hogy értékelem, hogy ez anno mitől volt durranás Amigán, és hogy mitől az most C-64-en. De csak az erőfeszítést tudom értékelni, mert élvezeti értéke számomra nincs. (Bocsánat! Bocsánat! Bocsánat!) Szemben a Plastik 195/95-el, ami egy “kommersz” PC-s demo, de bármikor meg tudom nézni, mert szép a zenéje, szép maga az egész demo, van hangulata, és nem érdekel, hogy hány mega DLL-t használ, mert egyszerűen élmény. Persze az izlés relatív, így ezt nem is szántam vitaindítónak, hanem inkább az a lényege, hogy nem lehet megmondani, hogy mi a jó és mi a művészet, mert az alkotások egyik sajátja, hogy mindenkinek azt mondja, amit éppen kivált belőle.

    Persze én egy bunkó állat vagyok, mert a Van Gogh kiállításon is a barátaim csitítgattak, amikor már körülötünk mindenki felháborodottan nézett rám, ahogy leszóltam néhány festményt fennhangon, ugyanakkor a grafikákért odavoltam. Ilyen ez :)
    [ módosítva Dec. 2. 10:10 ]

  29. avatar slyspy says:

    (van gogh-on nem a legjobb festmenyei voltak, az igaz, de voltak nagyon jok.)

  30. avatar Oswald says:

    “Azért nagyfokú demagógia egy ilyen kijelentés.”

    mi ebben a demagógia? ki vannak a mai vasak úgy használva mint régen vagy nem ? :)

    bery, egyetértünk.

    slyspy, ok :)

  31. avatar Murphy says:
    mi ebben a demagógia? ki vannak a mai vasak úgy használva mint régen vagy nem ? :)

    Azért abban megegyezhetünk, hogy a tizedannyiban azért volt egy árnyalatnyi túlzás :) A demagógia meg ugye nem szinonímája a hazugságnak…. Amúgy meg ja, természetesen nem :)

  32. avatar Oswald says:

    Murphy, nem tudom mekkora túlzás van benne, természetesen a hasamra ütöttem. Te meg Gargaj jobban tudjátok hogy mekkora a szorzó :) A demagógiát mindenesetre erősnek érzem még úgy is hogy a magyar wikin utánanéztem mit jelent :)

  33. avatar blala says:
    Szemben a Plastik 195/95-el, ami egy “kommersz” PC-s demo, de bármikor meg tudom nézni, mert szép a zenéje, szép maga az egész demo, van hangulata, és nem érdekel, hogy hány mega DLL-t használ, mert egyszerűen élmény.

    Hat mondjuk pont ez a Plastik demo, azon kivul hogy szep meg csillog meg blurol, mas elmenyt nem igazan nyujt… Talan meg a szinek a lenagyobb erenye. Merthogy konkretan tortenni nem tortenik semmi, korbejarja a kamera a csillogo objecteket. Oke, a grafikus megdolgozott az objectekkel, es? Akkor most innentol ez a ‘demo’ szo jelentese? Nyilvan egy kivulallonak jobban fekszik, mint a DD (sot, nekem is), de azert ne mar a 195/95 legyen az etalon…

  34. avatar cmds says:

    nem is ez, hanem a Final audition :)

  35. avatar Oswald says:

    ha engem kérdeztek akkor heaven7 meg significant deformation near the cranium. ;)

  36. avatar Murphy says:

    Offtopic lesz, de talán Exceed-esként, ugyanakkor az intróban abszolút érintetlenként megkérdezhetem… Hogy mi a Heaven 7 sikerének a titka? Úgy tűnik, hogy sokaknak kedvence ma is, kinek miért?
    [ módosítva Dec. 2. 22:49 ]

  37. avatar Grass says:

    Murphy: nekem speciel a raytrace szerű sárga gömb a kedvencem.

  38. avatar slyspy says:

    nekem meg az, hogy dos-os 64k. (ha enelkul a keret nelkul neznem nem tetszene, mert gombok izelnek? :))) Es tenyleg olyan, mint egy mostani demo, csak epp a dll hegyek nelkul. na ez nem rossz.

    illetve ime az utolso pouetes hozzaszolas teganprol:
    800×600 1×1 : full fps @ 25% of cpu (quad core).. i mean, this rocks :).

    hehe 25% egy quadban? akkor ez annak orul, hogy nem hasznalja ki a quadjat az intro. lol.

    Na de mivel ott van a hall of fame-ben ezer eve, ezert mar szinte be van betonozva, es ez is hozzajarult a kult statuszhoz.

  39. avatar cmds says:

    murphy: az, hogy ez _tenyleg_ 64k, hogy vizualisan is szep es egyedi, a zeneje se a megszokott recseges, es hat a kod az nagyon visz. ez olyan – kicsit esetlen peldaval – mintha megkerdezned mi a Stash sikerenek a titka…

  40. avatar Oswald says:

    murphy, realtime raytrace, olyan designnal hogy agyonb*sz :)

  41. avatar Murphy says:

    leaderc: Sikert tekintve a két intró nem egy kategória. A heaven sevennek 7 év kellett, hogy az all time második helyről a 3.-ra csússzon. A stash a top 100-ban sincs, pedig csak 2.5 év van köztük…

  42. avatar cmds says:

    ha a kettot vetjuk ossze, akkor fogalmam nincs. (biztos d-leenek jok a kapcsolatai :)) lehet, hogy ameg a Stash a tipikus oldschool dizajntechnikakat hasznalja, addig a 7seven-hez hasonlo szerkezetu demok es introk manapsag is vannak, jobban be tudja az uj kozonseg is fogadni.
    [ módosítva Dec. 3. 10:22 ]

  43. avatar Bery says:

    blala: a 195/95-nél én nem azt mondtam, hogy ez az etalon demo, hanem, hogy ennek van élvezeti értéke például számomra. A Final Audition tényleg több kódra, és legalább annyira tetszik nekem. A Debris, mint demo veri mindkettőt, de hangulattól függően van, amikor a Final Audution, vagy éppen a 195/95 inkább bejön. És azért abban is van más, mint modellek és kamera! :)

    A Heaven7 meg nagyon rendesen össze van rakva designre, miközben a raytrace is minőségi benne, a zene nagyon szerethető, és egyben van az egész. Ez is bármikor nézős, sok, rövidebb életű sikerrel szemben. Pl. a The Product inkább tech-demo, kétszer leesett az állad, és többet nem akarod megnézni, mert hosszú, unalmas, művészi hatást nélkülöző.

  44. avatar Ger says:

    A kód hamarabb veszít a fényéből, mint a design… pl. a nooon vagy sanity demókban annó ütős effektek voltak, ma már csak az állóképek élvezhetőek, de azok nagyon. a h7-ből a raytracert most már kevesebben veszik észre, de a grafika és a “rendezés” önmagában is kiváló benne. (az olyan demók, amiből hiányzott a design, teljesen elértéktelenednek… pl. nézd meg a jugglert… őszintén, szörnyen néz ki :)

    Egyébként a h7 esetében kicsit hozzájön az is, hogy az új gépeken nagyobb felbontást bír, mint régen (pl. 1×1). speciel én a live evilből is szivesen megnéznék egy 1024-es felbontású, sokvoxeles változatot :)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára