Az Amiga image változása és a mögötte rejlő gondolatok
1982-ben egy kis amerikai cég kötötte össze először az Amiga nevet egy számítógéppel. A szó a spanyol nyelv mindennapi része és sikeres név a zeneiparban, később a 16 bites számítógéppel és a magas felbontású grafikával kapcsolták össze.
Amiga – Dedicated to the Science of Fun (A szórakoztató tudománynak dedikálva) (1982-1984)
Az első Amiga logót a Hi-Torro nevű amerikai cég készítette 1983-ban. Hogy elkerüljék a jogi vesződséget a “Toro” nevű fűnyírógyártó céggel, a Hi-Toro-t Amiga Corporation-ra nevezték át. Az Amiga név azért született, mert a cég tagjai el akartak távolodni az addig népszerű átlagos nevektől (mint International Business Machines…), hogy egy attraktívabb névvel közeledjenek a technikai megszállottakhoz és a (még) nem computeres közönséghez. Ez okos húzás volt részükről, miközben az IBM még mindig a “kőkorszaki szoba méretű gépek és emberek fehér kabátban” témájú image-ét ápolta.
Az Amiga név nagy jelentőségre akkor tett szert, amikor az 1980-as évek végén a Commodore átvette és reklámozta a márkát az otthoni számítógéppiacon.
Mint a konkurencia – az Acorn és az Apple – az Amiga is azt szimbolizálta, hogy a számítógépek olyan eszközök, melyeket arra terveztek, hogy az átlagember is megtanulja kezelni őket.
A logó a 80-as évek elején divatos “elektromos” designt követi. Az Amiga név egy folytonos piros vonal, ami az elektromosság folyását hivatott reprezentálni. A stilizált font abban az időben egy bizonyos bonyolultságot sugallt. A “dedicated to the science of fun” felirat egy tudatosan tervezett, egyedi, “komoly de szórakoztató” image-t kívánt létrehozni. Kicsit szemtelen szuggesszió a “The Power System” szöveg, ami a Lorraine prototípus korábbi fejlesztési megnevezése volt.
Boing Ball (pattogó labda) – a nem hivatalos Amiga logó (1984-1995)
A Boing Ballt az Amiga hardverének demonstrálására készítették, 1984 januárjában a CES téli show-jának egyik éjjelén(!). Ez akkor hatalmas teljesítmény volt, ami felülmúlt minden akkori rendszert, mivel simán kezelt igazi fizikai mozgást, miközben a gép a háttérben teljesen multitasking maradt! Az eredeti Amiga team azt szorgalmazta, hogy a Boing Ballt mint nemhivatalos márkajegyet alkalmazzák. Tucatnyi Boing ball logó készült az Amiga 1000 bevezetéséhez, amíg a Commodore úgy nem döntött, hogy a “pipa jelet” (Check Mark) fogják használni logóként. Ez hamar az Amiga szinonimájává vált, megjelent demókban, pólókon és magazinokban.
Check Mark (pipajel, 1985-1994)
A téli CES után a budget történelmi mélypontra került, ami arra kényszerítette az Amiga Corp.-ot hogy új források után nézzenek, beleértve azt is, hogy eladják a teljes technológiát a legtöbbet ajánló érdeklődőnek. Több “udvarló” is volt, mint pl. Sun, Atari, Commodore. A Commodore vitte végül tovább az Amiga fejlesztését. Ebben az időben a Commodore nagyon sikeres volt a PET computereinek üzletével, és a 8 bites piacot ostromolta a VIC20-al, a C64-el és számos más géppel. A természetes haladás folytán az Amiga sok design és grafikus karakterisztikát adoptált, melyek végül igazi Commodore géppé tették. A 90-es évek közepén azonban minden elektromos dolog utáni lelkesedés kimaradt egy olyan divat miatt, ami áruvá tette ezeket a gépeket, ezzel eloszlatva misztikumukat…
A legnagyobb változtatás a kiemelt Commodore név volt az A1000 házán. A név és a “csirke logó” (C=) pontosan jelezte, ki készítette és árulta ezt a gépet. Felette az újratervezett Amiga logó volt normál Times New Roman fonttal. A Commodore adoptálta az Amiga Corp. nevét a géphez, lecserélve az eredeti “Lorraine” projekt nevet. Az új Commodore-Amiga egy új védjegyet kapott, a sokszínű pipajelet. A szivárványszínek a haladó grafikus chipsetet szimbolizálták, ami az Amiga szívében rejlett. Ez egy fontos promóciós technika volt akkor, amikor az Apple Mac csak fekete-fehér grafikát volt képes kezelni és az IBM PC egy szövegalapú monstrum volt. Azonban ez a logó nem nyert el olyan elismerést mint az Apple logója vagy az Atari “vasvilla”-jele.
A szivárvány effekt egy karakteres Commodore design, amit a C64-nél is használtak a könnyű használhatóság és erő jeleként. A Commodore az Amigát nem külön terméknek tekintette egy új high-end piacra, hanem a Commodore 8-bit vonal 16 bites folytatásának. Nem volt okuk változtatni ezen, mivel ez a múltban is működött. Ez a trend folytatódott egy olyan marketing stílusban, amit érdekesnek nevezhetünk. A Commodore nem tudta hova tenni az Amigát. Túl drága volt a hagyományos low-end játékpiacra, miközben az ő szemükben egy nagy játékgép volt. Ez nagy zűrzavarhoz vezetett, hogy az otthoni vagy a professzionális piacra dobják-e…
Pár évet előreugorva, a következő említésre érdemes változtatás az Amiga designban az Amiga 500+ -nál jelent meg, mely 2.04-es kickstarttal indult, ami egy professzionálisnak tűnő rendszer, ami lehetővé tette a low-end Amigákat úgy használni mint a high-end gépeket. A pipajel a ROM-ba került, megjelent a bootképernyőn, ahol maradt is az Amiga hátralévő életében.
Stilizált “A” (1985-1987)
Az imént említett pipajel mellett a korai dokumentációkban egy stilizált A-betű ékeskedett. Ez a standard Amiga logó fontjának 3D-s változata volt. A spotlámpa fényébe helyezett design az Amiga multimédia képességeit volt hivatott kiemelni. Ezt a designt az Amiga 1000 megjelenése után azonnal elvetették és a pipajelre helyezték a hangsúlyt.
Amiga vízjel (1989-1993)
Vitatott, hogy mikor jelent meg az első vízjel. Az első felismerhető kép az Amiga 500 kézikönyvén volt, ahol egy szivárvány effekten az A500 neve volt ábrázolva. A színek olyan benyomást keltenek, mintha ecsettel festettek volna vászonra. Egy különleges és egyértelműen felismerhető design, amely Andy Warhol jelenlétét (az Amiga 1000 startjánál) és az Amiga vászon-képernyőfestés konceptjét visszhangozza.
1989-ben a Workbench 2 kiadásával a kézikönyvön és a lemezeken kiemelt helyre került. Ez a design nem olyan erőteljes mint az előző, egyszerűbb és a narancs színt kihagyták belőle.
A szimbólum a Workbench 3 kiadásával változott ismét, visszatérvén a festés metafórához a roppant erőteljes AGA chipset 256000 színű megjelenítő képességét emelte ki. A kép sötétebb hangulatban jelenik meg, kontrasztos színek egymás mellé állításával. Ez nagyon éles és egyedi kinézetet ad, mely az erő érzetét közvetíti. A Workbench 3 színei az AmigaOS 3.1 kézikönyvén is megjelentek, de a lemezeken visszatért a WB2 szivárvány effektje.
Amikor a Gateway(Escom) megvette az Amigát, kis kockákból álló rajzra tervezték át a designt.
forrás: http://www.amigahistory.co.uk/
további írásaink/fordítások: http://www.retrocomputer.tux.hu/index.php?option=com_content&view=section&id=1&Itemid=6
AMIGAAAAAA!
[ insert random AMMIIGAAAA shout here ]
Tök jó kis cikk, tetszett :) Mivel hülye vagyok az Amigához, végre jó tisztán látni 1-2 dolgot. Például hogy a boingball nem volt hivatalos márkajel. Én amióta először láttam Amigát (kb 93-94 körül), azt hittem, hogy az a cég logója :P Kb. 8 évvel ezelőttig azt se tudtam, hogy a Commodore-hoz köze volt.
RandomAMIGAAAshout!!! :)
Komolytalanok vagytok ;-)
A kis képen sience helyett, mintha science lenne. :-)
köxi travis. végre valaki meglátta.. ez a cikk kb. 2 hónapja lett kész és soxor láttam; adsr javította (mert nálam nincs hosszú ö…), itt is olvasta a moderáció, mégsem tünt fel, csak miután itt megjelent =) már 2x írtam murphynek hogy javítsa ki, mert én már nem tudom… =)
Javítva, én szerkesztettem és vettem nem észre. Köszi.
oo jo volt…jo kis 3.0 as bootscreen :)
Máig nem értem azt a lila hátteret. A pipa miatt kellett?
Ezt dobta ki a randomgenerátor ;-).
én értem. csak nem hixem el =)