☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

scenehu.jpg

A logó a wikipedia aktuális beírása szerint: egy cég, szervezet vagy szolgáltatás egyedi, jól felismerhető, azonosításra szolgáló jele. A logó elsődleges célja a megkülönböztetés, az egyértelmű jelölés megkönnyítve a tájékozódást a piac szereplői között.
Stílusa: fontos, hogy a logo stílusa megfeleljen a választott célközönség által igényeltnek.

A scenén belül nem ilyen “karakteres” elkülönítés a lényege. Sokkal inkább a művészi önkifejezés eszköze. Logónak nevezzük egy csapatnév “kiírását” illetve, produkciója nevének grafikus megjelenítését. Gyakorlatilag csak 1-2 logót nevezhetünk a szó valódi jelentése szerinti logónak: MELON, FAIRLIGHT, CREST, TBL, BOOZE DESIGNS, CONSPIRACY és a TRIAD egy-egy emblémája az ami ma is használatos. Az összes többi rajz csak egy-egy produkcióhoz készült „termék”. A logókészítőkre sok tényező hatott, a graffity-ktől kezdve, a régi dekoratőr könyvek betűlistáin keresztül, a filmek főcímein át szinte minden. Egy agyonképzett tipográfus valószínüleg sírva menekülne egy-egy felirat betűcsúfításai elől, de pont ez az ami egyedivé, a miénké teszi ezt a műfajt. De nézzük hogyan fejlődött a logókészítés.

Az első logók

A korai 80-as évek elején csupán karakteres kiírásról beszélhetünk a crackintrok-ban. Az esetek nagy részében a csapatoknak 3 betűs rövidítése volt, amit igyekeztek minél nagyobb méretben kiírni a képernyőre. Kevés színnel, sprite-ok alkalmazásával. Mivel coder készítette a feliratot programból és nem grafikus, ezért nagyon kezdetlegesek voltak. De abban az időben ez elég is volt.
Az első mai szemmel is logónak titulálható kezdeményezések a grafikus programok megjelenésével párhuzamosan alakultak ki. Commodore 64-en kezdetben a 16 színű paletta 4 színének alkalmazásával (Ultrafont), vagy később a teljes multicolor 16 színű logók (Art Studio, Koala Painter, Amica Paint) készültek. Egyre többen kezdtek rajzolgatni, és a coderek mellett megjelentek az első grafikusok is.

logo_01mcs.png

logo_02triad.png

logo_03scc.gif

logo_04ikari.png
Price – Ikari

logo_06chrome.png
Mace – Chrome

Klasszikus logók

Az Amiga megjelenésével (1987) a grafikusok eddig elképzelhetetlen lehetőségeket kaptak kézhez. 32-64 használható szín a 4096 színű palettából (8 bit), nagy felbontás (Leggyakoribb 320×256 PAL), valamint minden mai, modern grafikus program ősapja az: Electronic Arts Deluxe Paint-je. Valamint ez első otthoni 3D szoftverek (Imagine, Truespace, Real 3D, Lightwave stb.) nagy hatással voltak a gfxman-okra. Ekkor keletkeztek ez első olyan logo-k amiben a betűket nem síkban hanem 3D-ben rajzolták meg a grafikusok. PC-n jellemzően csak a Dpaint2 és az Autodesk Animator jöhetett szóba az alkotáshoz.

logo_anarchy.png
Facet – Anarchy

logo_fairlight.png
Angeldawn – Fairlight

logo_jetset.png
Eswat – Jetset

logo_mack-melon.png
Mack – Melon

logo_sanity.png
Cougar – Sanity

logo_rack.png
Rack/Majic 12 – Ray of Hope 2

logo_trsi.png

Peachy – TRSI

256 színű korszak

A legszebb és legjobb logókat az Amiga AGA chipsetjének, és a PC SVGA felbontásának köszönhetjük. 1994-től 97-ig a 3D-s gyorsítókártyák megjelenése, elterjedése előtti időszakban alkottak a legnagyobb nevek maradandót: Lazur, Made, Fame, Ra, Cougar, Angeldawn. Legyakrabban még mindig a Dpaint V-el készültek, de trónkövetelőként megjelenet Amigára a Brilliance, és PC-re a GFX2. Ugyanakkor az új formák, és az időközben kifejlesztett (FLI, AFLI, stb.) grafikus módoknak köszönhetően Commodre 64-en is hasonló stílusú és minőségű rajzok születtek.

logo_cougar-roots.png
Cougar – Roots

logo_dzordan-logo_mystic.png
Dzordan – Mystic

logo_lazur-logo_nah_kolor_wild.png
Lazur – Nah Kolor

logo_lazur-logo_ode_to_nah_kolor.png
Lazur – Nah Kolor

logo_logo_94.png
Cyclone

logo_ra-noon.png
Ra – NooN

logo_trsi_256.png
Lazur – TRSI

logo_unreal_hu-iris_my_freedom.png
Unreal – Iris

logo_nikologo_7.png
Niko – Oxygene

   

logo_Valsary-Lepsi.gif

Valsary – Lepsi

logo_Lord_Red-Malakai.png
Lord Red – Malakai

Photoshop betörése

Ahogy a gépek erősödtek, és a scene is el-PC-sedett az etalonnak számító Photoshop és vele a 24bit-es színmélységű rajzok megjelenése okozott sokkot. Szerintem ezt a mai napig nem heverte ki a scene. Gyakorlatilag olyan higulás lett grafikus fronton, ami még ma is érzékelhető. (Hasonlítsuk csak össze egy 1996-os és a 2006-os gfx compo helyezettjeit.) Nagyon kevés jó logó születik a szó scene szempontjából klasszikus értelmében. Azt is inkább az „öregek” követik el. Sajnos jellemező a Truetype fontok alapként történő használata.

logo_critikill-logo_farbrausch_01.png
Critikill – Farbrausch

logo_critikill42.jpg
Critikill – Old’s cool

logo_lazur-logo_acme.png
Lazur – Acme

logo_mantra-logo_addict_v.png
Mantra – Addict

logo_mime-logo_abstract_2001_party.png
Mime – Abstract Party 2001

logo_opal01.jpg
Opal

logo_saffron-contour_logo.png
Saffron – Contour

logo_visualice-traction_2002_3_flat.png
Visualice – Traction 2002

logo_xenusion14.jpg
Xenusion

Categories: Grafika | Tags

4 Responses so far.

  1. avatar pohar says:

    A Rebels csapat logogyűjteménye, egyfajta történelmi visszatekintés:
    itt

  2. avatar dose says:

    a newschool arcok kozul Kenet a legdurvabb :
    http://kenet.deviantart.com/gallery/

  3. avatar pohar says:

    és Alien^PDX se rossz

    [ módosítva Apr.22. 06:12 ]

  4. avatar netro says:

    Jó és érdekes cikk lett :-)

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára