☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Kezdőlap Fórumok Platformok C64 SID player

Címkézve: 

Ennek a témakörnek tartalma 8 hozzászólás, 5 résztvevő. Utolsó frissítés: avatar Oswald 4 éve, 6 hónapja telt el.

9 bejegyzés megtekintése - 1-9 / 9
  • Szerző
    Bejegyzés
  • #27082
    avatar
    NmG
    Tag

    Üdv mindenkinek!

    Kölyökkorom óta mániám a SID. Mivel jó ideje foglalkoztat a hangszintézis is, törvényszerű volt, hogy magam is fabrikáljak egy sid lejátszót.
    Összeraktam egy honlapot, hogy látni lehessen, hogy miről is van szó.
    Bár hiányosságokkal küzd a lejátszó, egészen elfogadható ez a verzió.
    A digitális minták lejátszásával kapcsolatban azonban elakadtam és így került képbe a scene.hu fórumja.
    Aki C64 guru és lenne kedve és ideje pár ötletet, tanácsot adni, kérem jelentkezzen. Amennyiben igény mutatkozik rá, szívesen elárulok többet a lejátszóról.

    Előre is köszi
    Gábor

    #27091
    avatar
    Travis
    Tag

    Nem vagyok C64 Guru, de szivesen olvasnek a lejatszorol.

    #27092
    avatar
    NmG
    Tag

    Üdv!

    Talán annyira közérdekű a téma, hogy itt írjak róla. Ha valakit részletesebben érdekel, bátran keressen meg, ha nagyobb az érdeklődés (kicsit kétlem), akkor készítek egy részletesebb leírást is.

    A SID zenék valójában kis programok, melyeket zseniális kóder-zenészek alkottak, egyfajta versengő-rivalizáló demoszcéna miliőben. Leginkább az exe-zenékhez tudnám hasonlítani, amelyek hasonlóan a zenei adatok mellett a lejátszó kódját is magukba foglalják. Ezek a zenék természetesen a legendás SID chipen szólalnak meg (az exe-zenék a hangszintézis kódját is tartalmazzák).
    Ebből érezhető, hogy a SID zenék lejátszásának feladata 2 részre osztható: a C64 , programkód futtatásához szükséges részeinek és a SID emulálása.
    A programok futtatásához én csak a CPU-t és nagyon primitív módon a memória vezérlőt implementáltam.
    A CPU emulálásának 2 részfeladata van: a címzési módok és az utasítások utánzása. Én azt a megoldás választottam, hogy készítettem egy 256 elemű táblázatot, amiben minden elem egy címzési mód és egy utasítás metódusára mutat. Nem akartam az utasítás dekódolásával vesződni (az utasítás 8 bitje kijelöli az utasítás típusát és a címzési módot, illetve vannak kivételek, az illegális utasítások), és a gyorsaság szempontjából is jobb a táblázatos módszer.
    A memória vezérlőnek csupán egy feladata van: a SID címtartományába eső műveletek nem a memóriát, hanem a SID regisztereit érik el (Ez a lépés talán ki is hagyható).
    Végül készítettem egy metódust, ami egy ciklus modellezését végzi. Ezt minden alkalommal, amikor a C64 egy ciklust hajt végre (lényegében memória olvasás, írás) meghívom és ez a metódus aktualizálja a SID állapotát is. Definíció szerint a helyes időzítéshez ennek a metódusnak a meghívása a C64 órajelével megegyező gyakorisággal történik. Nem törekedtem a tökéletes modellezésre, ezért a speciális esetekben pl. laphatár átlépésekor adódó extra ciklusokat nem vettem figyelembe.
    A másik rész az izgalmasabb feladat, a SID emulálása. Ebben két forrásom volt, a reSid nevű engine forrása, amiből, őszintén bevallhatom, a burkológörbe időzítéseinek és a zajgenerátor shiftregiszterének visszacsatolásait nemes egyszerűséggel kimásoltam. Ez a modell az én céljaimnak túl bonyolultnak tűnt, mivel nem volt célom a 100%-os pontosság…
    A másik forrás pedig a SID tervezőjével, Bob Yannes-szel készített beszélgetés volt, amiből az oszcillátor és a burkológörbék működését próbáltam megérteni. Maga Yannes mondja, hogy a chip helyszűke és a rövid idő miatt igencsak trükkös és bugos lett, ami természetesen megnehezíti az emulálást, hiszen a hibákat is jól kell utánozni. Ugyanakkor véleményem szerint nagyon tanulságos és szellemes megoldásokkal találkozhatunk, és az is kiderül, hogy a SID valójában egy digitális hangmintákat állított elő, 24 bites felbontásban, közel 1 MHz-es “mintavétellel”.

    Végül pár szó a program jelenlegi verziójának a működéséről.
    A lejátszást a hangkártyához szinkronizáltam. A hanglejátszó adott késleltetést (latency) igyekszik biztosítani, ami megszabja, hogy milyen időközönként és mennyi mintát kell generálni. Ha semmilyen interakcióra nincsen szükség, azaz teljesen passzív lejátszást szeretnénk, akkor tetszőleges késleltetést választhatunk, így a hanglejátszást akár a zene sebességéhez (50-60 Hz) lehet szinkronizálni.
    A minták generálása a C64 ciklusát modellező metódus hívásával történik. Közben figyelni kell arra, hogy mennyi ciklusonként kell egy mintát generálni, illetve mennyi ciklusonként kell a zene lejátszó C64-es kódot futtatni. A PAL rendszerű C64 órajele kb.985,248 kHz, a PAL freki 50,1245 Hz és legyen a kívánt hangminta 48kHz-es. Ekkor átlagosan minden 20,5 ciklus után kell egy hangmintát generálni és minden 19656 ciklus után kell meghívni a lejátszó kódot. Látható, hogy a hangsúly a SID emulálásán van, hiszen azt nagyon gyakran kell futtatni. Fontos lépés, hogy a SID állapotát adott számú ciklussal léptetni lehessen, így nem kell valóban minden egyes ciklushoz kiszámolni a kimenetét, csupán azoknál a ciklusoknál, amelyek mintavételre esnek (minden 20,5 ciklusnál).
    A szűrő modellezése teljesen eltér az eredetitől, ott én a Butterworth szűrő modellt használtam.
    Összességében az emulációm lassúcska, aminek valószínűleg az az oka, hogy a SID emulációt nem nagyon optimalizáltam.
    Zárószóként pedig annyit, hogy próbálom javascriptre átültetni a lejátszót, a CPU emulációja már készen van, most gyűjtöm az erőt a SID emulációjához :)

    #27102
    avatar
    Murphy
    Tag

    Ez nagyon tanulságos! Respect!

    #27477
    avatar
    NmG
    Tag

    Végre egy bugos de már vállalható verzió elkészült a javascript átiratból:
    http://webdev.byto.de/sidplay/sid.htm
    ToDo
    – adsr
    – filter?
    – crossdomain töltögetés (jelenleg csak a szerveren található fájlokat lehet ajaxszal betölteni)

    A chrome-ot nem nagyon szereti, FF alatt egészen stabilan megy.

    #27478
    avatar
    YADA
    Tag

    Cool. Kiproba, FF szaggat, fagy. Chrome alig szaggat, nem fagy. (par perc proba alatt)

    #27479
    avatar
    Murphy
    Tag

    Én is chrome-ban néztem. Ha másik TAB van fókuszban, azt nem viseli túl jól, illetve ritkán, de akad kicsit. Egyébként nagyon korrekt, lehet valahogy választani SID-eket?

    #27487
    avatar
    NmG
    Tag

    Köszi skacok a teszteket. Nálam FF-ben stabilan megy, Chrome-ban változó, de többnyire pár másodperc után a hanglejátszás leakad. Ez nem fagyás, az oldal és a böngésző továbbra is rendben van, csak a hanggal van valami.
    Miután megoldottam az adsr-t utánanézek a Chrome-os problémának, illetve alávetem a kódot egy optimalizálásnak is.

    Zenét egyelőre csak a lenyíló menüből lehet választani. A terv az, hogy adott url-t lehessen beszúrni, esetleg droppolni. (Ehhez kell a crossdomain ajax cucc).
    A szaggatáson jelentősen segíthet, ha az oszcilloszkópra kattintva lekapcsolják azt. Főleg FF-ben a canvasra rajzolgatás terhelő lehet.

    #27520
    avatar
    Oswald
    Tag

    úgy látom nem törekszel 100.00%-ra, de azért említésre méltó, hogy az ADSR is bugos a SID-ben. Nem tudom pontosan, de kb az a szitu, hogy ha új ADSR ciklust indítasz mielőtt az előzőben indított timer kifutott volna 0-ra akkor a timer nem resetelődik magától az új ciklushoz és emiatt nem lesz korrekt a történet. Ezt fixálja a c64es lejátszókban a Hard Restart, test bittel ökörködnek, meg különböző ADSR hackelésekkel resetelik a timert, az új note előtt. Ezért nem mindegy hogyan időzül egymáshoz képest a SID és az őt piszkáló c64 emulált kód. Persze aki nem vájt fülű / maximalista az ezeket a finomságokat nem fogja észrevenni + jó esélyel a legtöbb zenénél nem lesz gond.

9 bejegyzés megtekintése - 1-9 / 9

Be kell jelentkezni a hozzászóláshoz.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára