☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Home Forums A Demokészítés művészete Zene Programok Reply To: Programok

#3248
avatarControl
Member

Murphy: kösz! :)GaomaN: azért szerencsére zenélni c64-en nem “iszonyat bonyolult”, bár kétség kívül egyedül kezdőként belejönni nem egyszerű. Ejj, egy party-n de egyszerűbb lenne ezeket elmagyarázni, akkor sokkal hamarabb megélhetnéd az “a-ha!” lelkiállapotot… :)Na mindegy, lássuk a képeket! Az elsőn lévő hangszerrel semmi gond sincs, abszolút működőképes. Ugye szóközzel tudod tesztelni az aktuális hangot a TRO által megadott oktávban. Tehát ha a TRO értéke 3, és megnyomod a szóközt, akkor olyan hangot kapsz, mintha a szekvenszerben egy csatornába C-3-at írtál volna.A WV oszlopban megadhatod, hogy az adott hangszert milyen hullámformákból szeretnéd összerakni. A SID oszcillátorai az alábbiakat ismerik: **-háromszög (kódja: 11)-fűrészfog (kódja: 21)-négyszög (kódja: 41)-zaj (kódja: 81)Az első hármat akár keverheted is olyan módon, hogy összeadod a tízes helyiértéknek megfelelő értékeket (értsd: a felső 4 bitet):- 11 kombinálva 21-el: 31 -> háromszög + fűrészfog (a kimenet a két hullámforma ÉS kapcsolata, de ez most mellékes)- 21 kombinálva 41-el: 61 -> fűrészfog + négyszögés így tovább..Ennyit a hullámformák típusairól. Kérdezed, hogy miért kell a 91? Nos, az annak ellenére, hogy a WV oszlopban helyezkedik el, kivételesen ez nem hullámformát jelöl, hanem egy parancsot ad a playernek, hogy az adott hangszerhez tartozó hullámformák megadása ott véget ért, és ugorjon vissza x sort.* Ezzel meg tudjuk azt csinálni, hogy egy hangszer a lejátszása során hullámformát váltson. (Mondjuk ez a váltás írtó gyors, mivel egy sor kb 1/50-ed másodpercig szól, ha jól sejtem.)Mielőtt példát hoznék, még gyorsan elmondom, hogy mire jó az FX oszlop: a hullámforma mellé írt érték megadja, hogy az alaphanghoz képest (pl. C-3, vagy A-5, ezt majd Te határozod meg a szekvenszerben) hány félhanggal magasabban szólaltassa meg az adott hullámformát.Első példának jó az első képed:## WV FX […] SND:0000 41 0000 91 00 00kiválasztod, hogy a 0-ás hangszered négyszögjel alakú legyen (41), a következő sorban pedig azt szeretnéd, hogy ez így is maradjon: a 91 által a player visszaugrik a 0-ás sorba, így a ’41 00′ ismétlődik amíg szól a hangszer. Ez így oké, de ezzel az egyszerű hangszerrel nem aknáztuk ki rendesen a lehetőségeinket, lásd köv példa: ADSR L P SPEEDS L F V1 V2 ## FX SND: 0100C9 0 0 000000 0 0 00 00 02 08## WV FX02 21 0003 21 0404 21 0705 93 00 02Ebben az esetben az 1-es hangszered nem csak egy darab hullámformából fog állni, hanem 3-ból, ráadásul azok az 5-ös sornak köszönhetően ciklikusan ismétlődni fognak. Az egyes sorok között csak annyi az eltérés, hogy míg az első sor az alaphangon szólal meg, addig a második az 4 félhanggal fentebb, a marmadik sor pedig 7 félhanggal fentebb. Ha nem tévedek, akkor ez egy dúr akkord lenne. Mivel a 3 hangmagasság nem egyszerre, hanem egymás után hallható, ezért beszélünk arpeggióról. Megfigyelheted, hogy a hullámformát nem változtattuk, csak a hangmagasságokat. Egy fentebb lévő post-ban (2007.10.27, 12:03:06) az általad beírt dob hangszer viszont már a hullámformát és a hangmagasságot is változtatta. (Igaz ott a hangmagasság-megadás nem relatív, hanem abszolút volt, de erről majd talán később.)Remélem tisztult valamennyit a kép. Bocsi az ultrahosszú post miatt!/Control*: Forma: 9x: x sornyi relatív ugrás visszafelé. Tehát, a 91 azt jelenti: ugorj vissza 1 sort (a harmadik oszlopban megjelenő szám segítségképpen megadja, hogy ez melyik sor is pontosan). A 94 meg például 4 sort ugrik vissza. Érthető valamennyire?**: (Apróbetűs rész következik! Csak az 5-ösért kérik! ;-) Hogy miért pont ezek az értékek kellenek? Ez nem alapvetően fontos a c64-es zenéléshez, de a megértést segítheti, ha elmondom, hogy ez az érték -ami egyébként hexadecimális formában van- közvetlenül belekerül a SID chip egyik hangcsatornájának vezérlőregiszterébe ($D404 vagy $dD40B vagy $D412 attól függően, hogy melyik csatornán fog megszólalni az adott hangszer). Ha érdekel, hogy melyik bit mit csinál, akkor egy referenciakönyvből könnyen ellesheted. (Vagy később kitérünk erre is bővebben.)

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára