☰ Menu

Scene.hu

Magyar demoscene portál – grafikusok, zenészek, programozók alkotói közössége

Scene.org Awards 2009 – Az animációk

Posted by slyspy on 2009-04-13, 09:00

bullettime.jpgFolytatódik a 7. Scene.org Awards jelöltjeit bemutató és elemző valamint szubjektíven véleményező sorozatunk. Ezúttal az animációkról fogok okoskodni. Blala már megtette ezt a 4k intrókról, szó lesz még természetesen a demókról, 64k intrókról, az oldschool produkciókról és persze a zenékről is.

De most tovább az animációkhoz!


ETA / Junk (Breakpoint 2008, első helyezett)

Elsőként következzen a tavalyi Breakpoint nyertese. Ez az animáció (szerencsére) teljesen eltér a demoscene sztenderdtől. Semmi demo-jellegű nincs benne. Inkább egy pár perces kisfilmnek nevezhető. Az első helyet egyértelműen megérdemelte, mert a videónak van eleje meg közepe és a végén még egy komoly csattanó is, teljesen jól működnek a filmes eszközök és klisék. Tökéletes rendezés. Nem véletlen, hogy Best Direction kategóriában is jelölt lett az animáció, és bár valószínűleg nem fogja megnyerni, szerintem egyértelműen megérdemelné. Az egyetlen dolog, ami nem tetszik ebben az amúgy nagyon szépen kivitelezett kisfilmben, hogy a fő karakter mozgása kissé darabos. Ha ez nem így lenne, én egyértelműen Best Animation díjazottnak kiáltanám ki az ETÁ-t. (Valaki tudja, mit jelent a cím?)

Give me Future or Give me Death / Inward (Breakpoint 2008, hetedik helyezett)

Szintén a Breakpointon indult ez az animáció. A partyn ugyan csak hetedik lett, de Scene.org zsűrije (amúgy dícséretesen) mégis jelölte Best Animation kategóriában. Én viszont ennek ellenére sem igazán tudok mit kezdeni ezzel az animációval. Pixillációs (avagy stop trükk) technikával készült, ami alapvetően egy pepecs munka, hiszen minden képkockát külön kell beállítani, de itt csak kb. minden ötödik képkocka készült el, és a mozgások darabosságát fade-elés leplezi, ami szerintem meglehetősen zavaró. Engem az animáció-szakos “iparművészetis” diákok gyengébb házi feladat megoldásaira emlékeztet. Persze a címben szereplő depressziós hangulat remekül átjön (köszönhetően a zenének is), de ez a feszültség egy (elég rövid) idő után engem roppantul idegesített. A pouetes reagálások alapján viszont sokaknak tetszik, szóval döntse el mindenki maga.
 

HBC-00001: donuts / 1-bit Cheese (Breakpoint 2008, második helyezett)

Általában amikor egy compón Maxon indul egy animációval, borítékolható a győzelme. Ez alól a tavalyi Breakpoint egy meglepő, de jogos kivétel volt, hiszen a fentebb már tárgyalt ETA nyerte a wild/animation compót. Ettől a kivételtől eltekintve nem véletlen, hogy Maxon animációi sorra nyerik a compókat (profizmusáról megemlékeztünk itt), mert az egészen egyedi képi világú alkotásai tele vannak humorral, dinamikus mozgásokkal, remek karakterekkel és többnyire mindezt nagyon jól húzó zene (D Fast munkája) tartja egyben. Ezzel az animációval sincs ez másként, de sajnos itt sztoriról nem igazán beszélhetünk, ezért inkább csak remek jelenetek sora követi egymást. De hát mit csináljon az ember, ha már csak két hete van Breakpointig? Nyilván fánkot.

HBC-00003: bullet time / 1-bit Cheese (Icons 2008, első helyezett)

Ismét egy Maxon animáció, de a gyengébb fajtából. Bár remekül indulnak a dolgok, húzos zene, feszültség, kép és hang együtt él, minden oké, hú de jó lesz, aztán hirtelen váltás, és átmegyünk hagyományos demo dramaturgiába, effektek egymás után, aztán hopp vége is. Vajon az ötlet vagy az idő fogyott el?
Nem igazán értem a Scene.org zsűrijének döntését, hogy miért pont ezt jelölték Best animation kategóriában, mert egyrészt idén született még pár animáció, ami belefért volna a kategóriába, másrészt Maxonnak is vannak ennél jobb munkái. Persze azért ez sem rossz (sőt!), de van ennél jobb is.

HBC-00004: Field Trip / 1-bit Cheese (Assembly 2008, első helyezett)

Csak nem? De igen. Már megint egy Maxon alkotás. És ez meg itt a potenciális esélyes a Best Animation díjra és bizonyos pletykák szerint a Best directionre is. Ez utóbbinak személy szerint kevésbé örülnék, mindannak ellenére, hogy ismét extra vicces karaktereket láthatunk extra vicces mozgásokkal, mindezt gyönyörűszép kivitelben és ezúttal valami sztoriszerüség is körvonalazódik. Szóval ismét remek felütés, közben az időnként felbukkanó demo-feeling ellenére remek képi megoldások, váltások, de a végére valahogy megint szétesnek a dolgok, és lezáratlan marad a történet. Nekem külön fájdalom, a zenéből ezúttal hiányzik a szokásos húzás.

Categories: Vegyes | Tags

21 Responses so far.

  1. avatar blala says:

    hat ezt a bullet-time dolgot en sem igazan ertem… (ps.: eljen az EDIT gomb!)
    [ módosítva Mar. 9. 14:00 ]

  2. avatar pohar says:

    eta = estimated time of arrival

  3. avatar Unreal says:

    Field Trip az Isten

  4. avatar zoom says:

    A Bullet Timeot én sem jelöltem volna, de őszintén szólva a Give me-t se. Értem én hogy komoly arccal művészkedünk meg minden, de a stopmotion sem túl eredeti már és az egész baromi unalmassá válik az első perc után.

  5. avatar slyspy says:

    az a baj, hogy youtube-on kb. tizencsillio pont ilyet lehet talalni.

  6. avatar blala says:

    jo hat az inward-ot mar nem is mondtam. De az mondjuk olyan hogy az emberek egyik fele imadja, a masik meg utalja, szoval ebbol a szempontbol ertheto. Maxon-t viszont eppen elegge reprezentalja a masik ket animja, ez elegge kozepszeru (“holnaputan deadline, kene egy anim gyorsan”)

  7. avatar zoom says:

    Igen Maxonnak mindenképp riszpekt jár azért mert a szart is csillogósra tudja megcsinálni :)

  8. avatar Gargaj says:

    inward kibaszott jo mint otlet es hihetetlenul rossz megvalositas.

  9. avatar slyspy says:

    De Gargaj, drotbol keszult babuval depis stopanimaciot csinalni azert picit elcsepelt. En mar lattam ilyesmibol par jobb megfejtest. Sot van valami ilyen videoklip is, csak nem tom melyik egyuttes.
    [ módosítva Mar. 9. 22:13 ]

  10. avatar Travis says:

    Számítógéppel real-time animációkat csinálni nem elcsépelt? Egy alkotás nem az eszköztől lesz jó, hanem a megvalósítás minőségétől.

  11. avatar Bery says:

    Most tényleg elcsépelt ez az átfédelős stopanimáció? Pedig épp gondoltam, ha idén véletlenül demóra adnám a fejem – aminek az eséje olyan rosszul áll most, mint a BUX – , akkor… :)

    Nekem elsőre bejön az Inward, bár tény, hogy többszöri nézésre idegesítő.

  12. avatar slyspy says:

    Travis: nem a technika az elcsepelt, hanem a technika hasznalatanak modja. Volt az a konyhai eszkozokbol keszitett stop anim, aminek nem tudom a cimet, de Gargaj ugyis megmondja, szoval az zsir volt.

    Bery: ha jol csinalja az ember, nem elcsepelt. :) (ha sok a szabadidod es zene kell, szolj. :))

  13. avatar Gargaj says:

    Freilandeier.

    amugy nem a technikara gondoltam, hanem az egesz konceptre, hogy nem valami csillivilli phongshadelt cumot adnak be hanem egy ijen elvont stopmotiont, csak az a baj hogy kibaszottul nem ereztek a dolognak a megrendezeset es emiatt mocskos hosszu/unalmas lett, es a csipzene rohadtul nem passzolt bele.

  14. avatar Murphy says:

    Én pl. végig se tudtam nézni.

  15. avatar Edhellon says:

    Na, megneztem ezt a bullet time-ot. Es ketszeresen is WTF kategoria: egyreszt nem hiszem el, hogy ennel ne lett volna jobb anim tavaly, masreszt Maxon ket masik munkajat is jeloltek, akkor ezt meg akkor is foloslegesnek tartanam jelolni, ha tortenetesen jo lenne. De nem az. :)

    Ami az Inward anim chipzenejet illeti, ok egy spektrumos csapat emlekeim szerint, szoval valszeg innen jon a chipzene. Az teny, hogy nem illik az animhoz egyaltalan.

  16. avatar Murphy says:

    Hogy hazabeszeljek Resistance siman befert volna a Bullet Time helyett. :)

  17. avatar slyspy says:

    Ez az Murphy, beszélj haza! :)

  18. avatar zoom says:

    Egyetértek :)

  19. avatar abcug says:

    En azt hallottam, hogy scangyanus volt es ezert nem kerult be, de ha lesz ‘II.’ akkor mar biztos bekerul mert mindenki elhiszi, hogy nem csak veletlen volt :)))

  20. avatar slyspy says:

    Véletlen volt.

  21. avatar Travis says:

    Resistance-t hetente legalább egyszer megnézem.

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Ugrás a lap tetejére Ugrás a lap aljára