Scene.hu

Demoscene és egyéb kockaságok

st1_commodore_64_box.jpg „Magyar demoscene.” Hogyan indult? Miken ment keresztül? Mik voltak a fontosabb állomások? Hogyan jutottunk el a jelenig? Egy 5 részes cikksorozatban, több ismert scener emlékeire támaszkodva megpróbálom összefoglalni a fontosabb eseményeket. Az írás nem akar se teljes körű, se végtelenül objektív lenni, előfordulhat, hogy bizonyos kérdésekben nem ért majd vele egyet mindenki. Lehetnek pontatlanságok, hiányosságok, szívesen látok minden megjegyzést és helyesbítést a hozzászólásoknál. A cikk a Zine megkeresésére készült, angolul a diskmag soron következő számban olvashatjátok.

vagas.png

st1_pigmys_face_main_tn.gif.jpg
Minden bizonnyal az egyik első magyar demo-szerű
alkotás, digitalizált önarckép és keretbontás 87-ből.
(Pigmy, plus/4)

A magyar demoscene a nyugati országokhoz hasonlítva nagyon eltérő utat járt be. Ez nagyrészt a nyolcvanas évek végéig tartó szocialista rendszernek köszönhető, ahol a nyugaton népszerű számítógéptípusok nehezen és helyi pénztárcához mérten igen drágán voltak csak elérhetőek.
A hazai gyártású Videoton TVC, Primo vagy HT 1080Z mellett elsősorban a nyugaton megbukott, és így olcsón, nagy mennyiségben behozott géptípusok voltak az uralkodóak. Ilyen volt a Commodore plus/4, majd később az Enterprise 128. Ráadásul a plus/4-es töltötte be éveken át a hivatalos iskolai számítógép szerepét is.
A szocializmus szigorának enyhülésével némileg megnyíltak az országhatárok, már nem csak más “baráti szocialista” országokba lehetett ellátogatni, hanem a szomszédos Ausztriába is. Megindult a magyar vásárlóturizmus, aminek legnépszerűbb termékei, a Gorenje hűtőszekrény, a VHS Videomagnó és a Commodore 64 voltak. Mivel a hivatalosan beszerezhető és elkölthető valuta erősen limitált volt, a legtöbb C64 csomagtartóban elrejtve, vagy az autó valamelyik ülése alatt került be az országba. Igen vicces jelenség volt a megrakodott, a tetőcsomagtartón hűtőládával álló Trabantok sora a Magyar-Osztrák határnál. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy ezidőtájt egy 1541-es drive-val szerelt C64 többet ért, mint némelyik autó.

st1_stealed_sounds_main_tn.gif
Önálló program játékokból kilopott zenékből.
Ez a kor eggyik jellemző demóstílusa volt.
(23 Celsius Team, plus/4)

Ekkoriban a programokat is csak igen sajátos módon lehetett beszerezni. A játékok importjával ténylegesen egy cég sem foglalkozott, hivatalosan csak hazai gyártású programokat lehetett beszerezni, illetve néhány speciális boltban valutáért akadt azért mutatóba pár nyugati fejlesztésű szoftver. Innentől nem volt kérdés, hogy a játékokat venni kell-e vagy másolni. Mindez nagyban segítette azt, hogy aki ezeket a gépeket használta, szembetalálkozzon egy-egy cracktróval.
Az első magyar crackek és házi fejlesztésű játékok ’86-ra tehetőek mind C64-en, mind plus/4-en. ’87-ben már akadtak egyszerű crack intrók, néhány félprofi játék és tool, valamint megjelentek az első, még nagyon egyszerű demók. A demoscene felpörgéséhez nagyon lényeges volt az is, hogy ekkoriban némileg más volt a közgondolkozás, kifejezetten menő dolognak számított otthon programozni. A “Commodore Újság” magazin szinte egész tartalmát házi készítésű programok forrása tette ki, és akadt olyan TV műsor is, ahol a hónap legjobb beküldött programját lejátszották magnóval felvehető formában.

st1_fbicrew_trc_twiceisbest_tn.png
“Twice Is Best” Az FBI Crew és a
holland TRC közös megademója 89-ből. (C64)

A 88-89-es év meghatározó csapatai plus/4-en a H.C.S., a szólóban dolgozó Pigmy és a 23 Celsius Team, C64-en pedig a Quality és az FBI Crew volt. A plus/4 játékellátottsága közel se volt olyan erős, mint a C64-é, így a crackelés és demo-fejlesztés mellett egyre komolyabban megindult a játékok otthoni fejlesztése és konverziója. Külföldön már nem igen készültek új játékok a gépre, a hazai kiadású játékok ellenben virágkorukat élték. Vicces volt ugyanazokat a neveket viszontlátni a hazai játékok credits-listájában, akiket már jól ismerhettünk import játékok cracktróiból.
A Videoton TVC története némileg máshogy alakult. Mivel itt hiányzott a külföldi minta, a játékokat megunt géptulajdonosok többnyire saját játék fejlesztésének álltak neki. A közösség kialakulása viszont könnyen ment, mivel a Videoton a fővárosban egy klubot tartott fent a gép rajongóinak. Összességében néhány demo-szerű alkotás született, de a scene öntudatra ébredése ezen a géptípuson elmaradt.

st1_quality_cat_tn.gif
Quality: “The Cat”
A 89-es év egyik kiemelkedő C64-es demója.

A demoscene szép lassan növögetett, megrendezésre kerültek az első számítógépes partyk és a Csokonai művelődési ház heti klubja, valamint a Computer karácsonyok is a scenerek fontos találkozóhelyei lettek. A csapatok száma növekedésnek indult, és 89-90 körül Amigán is beindult az aktivitás. Csapatok alakultak, vagy mentek át a kisebb platformokról a 16 bites gépre.

Folytatás:
A magyar demoscene története #2 – A felfutás (90-95)
A magyar demoscene története #3 – A Robbanás (95-98)
A magyar demoscene története #4 – A lecsengés (99-2002)

Categories: Háttér

20 Responses so far.

  1. avatar rachy szerint:

    A regi szep idok… Gorenje es C64.

  2. avatar Oswald szerint:

    jó cikk, sehol egy pont ahol beleköthetnék ;) btw pár éve leszedtem egy enterprise emut, meg demókat hozzá. Mondanom se kell mind magyar volt. Le is estem a székről amikor 3dben egy wireframe “SANYI” felirat elkezdett forogni az egyik partban :))

  3. avatar Pigmy szerint:

    Megtisztelő a kép az oldalon, na de a történelmi hitelesség kedvéért, ez szerintem nem volt az első magyar demók egyike, sőt, szerintem úgy 1989 körül készülhetett, 286-on kéziszkennelve, csak a fotó volt ’87-ből. :)

  4. avatar Murphy szerint:

    Pigmy: fenébe, erre nem számítottam. :)

  5. avatar Oswald szerint:

    64en van 3 h.i.c. demo 88ból :)

  6. avatar Murphy szerint:

    Oswald: igen, ismerem, 88-ban már plus/4-re is egész sok demo volt.
    http://plus4.emucamp.com/sl.php?o=2&year=1988

  7. avatar Oswald szerint:

    Kocka Demo 1988-04-11 Hungarian 64K PAL Only Freeware

    L O L

  8. avatar Murphy szerint:

    Hehe, az Ifj. Sági Géza később munkatársam is volt a humansoftnál. :)

  9. avatar hege88 szerint:

    Volt egy magyar “demo” 87-88ban, egy balassagyarmati srác csinálta, TGS (The Galactic Stranger) néven.. Cassiopeia volt a címe. Bár igazából még nem saját demo volt, játékokból kiszedett zenék, stb. Nem találom egyik demo archívumban se. Nincs meg vkinek?
    [ módosítva Jul. 1. 20:48 ]

  10. avatar greg szerint:

    Pigmy, PC-n szkennelni csalás! :) Az nagyon újhullámos megoldás volt, mert nekem olyan is rémlik, hogy milliméter papírra fénymásoltunk és arról csináltuk kézzel a hex konverziót a karaktertáblához. :)

  11. avatar d-lee szerint:

    Murphy, csütörtök van! ;)

  12. avatar slyspy szerint:

    en mar latom, hogy 98%-ban kesz, csak meg a 2% hatra van. :)

  13. avatar greg szerint:

    hány részes lesz az ismeretterjesztő, történelmi, kultúrális sorozat? 16 bit lesz ma, jövő héten meg 32? :)

  14. avatar pohar szerint:

    greg: harmadik sor: “Egy 5 részes cikksorozatban”

  15. avatar Murphy szerint:

    Ahogy a bevezetőben is írtam ;) 5 részes lesz. Function előtti pénteken lesz kirakva az utolsó rész. Ez biztos, különben írhatok még hozzá :D

  16. avatar slyspy szerint:

    Muprhy vazzeg, az jo sokara lesz. ;)

  17. avatar Murphy szerint:

    :D jólvan megkegyelmezek, akkor kirakom még SceneCON előtt :D

  18. avatar Pigmy szerint:

    greg: nem volt kedvem kézzel ditheringelni milliméterpapírra :D Amúgy a Musics of Games-ben milliméterpapírral készült a VUK :) Meg a REVS elején is a járgány, amelyik a nyári olimpiából lopott közönség előtt “gurul” :)

  19. avatar Murphy szerint:
    a nyári olimpiából lopott közönség előtt “gurul” :)

    lol

  20. avatar Dr.cRAFTy szerint:

    pigmy ? ő a plus 4 zeusza !

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.